اولتیماتوم پرستاران معترض به مسئولان/ مطالبات را به پرداخت مبالغ اندک تقلیل ندهید

بازدیدها: 22

پنجم شهریور یکی از پرستاران معترض از مشهد درخصوص تجمعات متعددی که در این شهر برگزار شد به ایسکانیوز گفت: فرصت هفت روزه‌ای به مسئولان داده‌ایم تا خواسته‌های ما را مورد توجه قرار دهند. مهمترین خواسته ما رسیدگی به وضعیت اضافه‌کاری اجباری و تعرفه‌های بسیار کم است.

این پرستار توضیح داد: ما تحت فشار هستیم و نمی‌توانیم ساعت‌های طولانی کار کنیم، باید نیروهای جدید استخدام شوند تا فشار از دوش ما برداشته شود. در بسیاری از موارد پرستاران ۱۵۰ ساعت اضافه‌کاری در ماه دارند که حتی بنا بر قانون تمام آن هم پرداخت نمی‌شود و وعده می‌دهند که در ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد. مبلغ اضافه‌کار هم بسیار کم است.

وی افزود: حذف مالیات از حقوق پرستاران هم یکی دیگر از خواسته‌های ما است. از طرفی پرستاری باید در دسته مشاغل سخت قرار بگیرد اما این اتفاق نیفتاده است. اجرای قانون ارتقای بهره‌وری هم از مهمترین خواسته‌های ما است. در شرایط سخت از ما به عنوان قهرمان یاد می‌شود اما در زمان رسیدگی به حقوقمان ما را نادیده می‌گیرند.

حالا با گذشت بیش از یک ماه، هنوز پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده‌اند و در اعتراض به این اقدام بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند. یکی از پرستاران در این خصوص به ایسکانیوز گفت: مهمترین وعده‌هایی که به ما دادند، رسیدگی به وضعیت اضافه‌کاری‌ها و رفاهیات بود اما حرکت خاصی از سمت مسئولان ندیدیم.

بیانیه پرستاران مشهدی

متن بیانیه پرستاران مشهد به شرح ذیل است:

«بیانیه شورای نمایندگان پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به نام خداوند بخشنده مهربان

باید فهم عمومی جامعه و فرهنگ عام مردم ما، این مطلب را به درستی درک کند که برای حفظ سلامتی در جامعه، اهمیت پرستاری در طراز (اول) قرار دارد. یعنی اگر بهترین پزشکان و جراحان، کار خودشان را با بیمار، به بهترین وجه انجام دهند، اما از آن بیمار، پرستاری نشود، به‌ طورغالب کار آن پزشک یا جراح عالی‌قدر بی‌فایده خواهد بود. نقش پرستاری و بیمارداری در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار، نقش «درجه اول» و معادل نقش یک پزشک ماهر است اما بسیاری از این نکته غفلت دارند. (۳/۴/۱۳۸۳)

(فرازی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی)

به اطلاع مسئولین محترم وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تمامی ذی‌نفعان نظام سلامت کشور، نهادهای نظارتی، امنیتی و بازرسی می‌رسانیم که جامعه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کادر درمانی وابسته، به عنوان یکی از ارکان حیاتی نظام سلامت، به شدت نسبت به تبعیض‌های موجود در پرداخت‌ها و نادیده گرفتن زحمات و جانفشانی‌های پرستاران در سال‌های اخیر اعتراض دارد.

ما پرستاران، در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها، به ویژه در دوران شیوع کرونا، جان خود را در خطر قرار داده و شبانه‌روز برای خدمت به بیماران تلاش کرده‌ایم اما متأسفانه با کم‌توجهی و بدعهدی از سوی مسئولین مواجه هستیم.

پس از اعتراضات مردادماه و وعده‌های مطرح شده از سوی فرمانداری و دانشگاه مشهد، متأسفانه هیچ اقدام مؤثری در راستای رفع مشکلات پرستاران صورت نگرفته است و تنها معوقاتی از سال پیش با مبالغ توهین آمیز، به حساب همکاران پرداخت شد. این بدعهدی‌ها و عدم توجه به مطالبات قانونی و منطقی ما، موجب بروز نارضایتی عمیق و احساس بی‌عدالتی درحق پرستاران شده است.

اینجانبان؛ اعضای شورای نمایندگان جامعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد – که این شورا، با دستور شورای تامین استان و ابلاغ ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جهت همفکری، مشورت و کمک برای حل مشکلات و نظارت بر روند آن تشکیل شده است – در آستانه روز پرستار، به طور صریح و قاطع، عدم رضایت خود را از روند در پیش گرفته شده و میزان پیشرفت رسیدگی و حل مشکلات موجود به اطلاع می‌رسانیم.

از این رو شورای نمایندگان جامعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متشکل از پرستاران بخش‌های درمانی و بهداشتی، همکاران ماما (شاغل در بخشهای بالینی)، فوریتهای پزشکی و کارشناسان اتاق عمل و هوشبری اعلام می‌کنند:

– حداکثر تا تاریخ هفتم آبان ماه، درصورت عدم مشاهده نتیجه‌ای واضح و روشن و ملموس در مسیر

– رفع تبعیض‌های پرداخت بین پزشکان و پرستاران

– تصحیح و افزایش محسوس رقم های پرداختی تعرفه گذاری

– افزایش حقوق و مزایا در احکام حقوقی

ـ تأمین نیروی انسانی و بهبود شرایط رفاهی و

ـ تسویه کامل معوقات

از تاریخ مذکور، طی بیانیه‌ای، واکنش قاطع و هماهنگ پرستاران را نسبت به فعل و ترک فعل مسئولین اعلام می داریم که بی‌شک عواقب این واکنش به عهده مسئولین است.

در ضمن هرگونه فضاسازی رسانه‌ای توسط مسئولین و بزرگنمایی در مورد رفع مشکلات پرستاران با پرداخت معوقات ، در اخبار و سرتیترهای فضای مجازی و هرگونه پرداخت تا تاریخ ۱۷ آبان که مصادف با روز پرستار است، جامعه پرستاری و مردم فهیم و آگاه جامعه را این بار دیگر خام نخواهد کرد و مرهم و دوای این زخم کهنه فقط و فقط به عمل به تعهدات قانونی است و لاغیر.

این اعتراض، اعتراضی به حق و بدون جبهه گیری سیاسی و کاملا صنفی است و هرگونه تهدید، زورگویی و ارعاب به جای حل مشکل پرستاران در برابر حق خواهی‌شان، از جانب مسئولین، خشم عمومی جامعه پرستاری را برخواهد انگیخت و رسانه‌ای خواهد شد و اینبار اجازه نخواهیم داد صدای حقی خاموش شود.

امیدواریم مسئولین و مدیران اجرایی سیاسی قضایی و انتظامی با درک عمیق از شرایط موجود و اهمیت نقش پرستاران در نظام سلامت ، اقداماتی جدی و مؤثر انجام دهند.

وَالسَّلَامُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی

شورای نمایندگان پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد»

تقلیل مطالبات پرستاران به پرداخت مبالغ اندکی، نمی‌تواند آبی بر آتش اعتراضات آن‌ها باشد و باید مشکل را از ریشه حل کرد. از طرفی نارضایتی محدود به چند شهر نیست و بسیاری از پرستاران به دلیل شرایط سخت کاری تغییر شغل می‌دهند.

ریشه مشکلات پرستاران کجاست؟

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار درخصوص دلایل اعتراض‌ها به ایسکانیوز گفت: استانداردهای پرستاری به تعداد جمعیت یا تخت نصف است. اگر مردم بخواهند که حداقل خدمات پرستاری را داشته باشند، ما باید به ازای هر هزار نفر ۳ پرستار داشته باشیم اما در حال حاضر این رقم ۱.۶ است.

وی افزود: علاوه بر این باید برای پرستار انگیزه ایجاد کنند چراکه کار او سخت است و مدام با آلودگی‌ها، بیماری‌ها و فشار روحی سر و کار دارد.

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: حقوق پرستار با ۱۰ سال سابقه ۱۵ میلیون و دریافتی او ۱۳ میلیون تومان است. این رقم با این کار سخت ارزشی ندارد. بخشی از پرستاران مهاجرت کردند، عده‌ای تغییر شغل داده و تعدادی هم خانه‌نشین شده‌اند.

وی ادامه داد: عده باقی‌مانده هم مجبور به اضافه‌کاری اجباری شده‌اند. اضافه‌کاری که نرخ آن ۲۰ هزار تومان است و حتی هزینه رفت‌وآمد را هم تامین نمی‌کند. حتی همین مبلغ هم با تاخیر پرداخت می‌شود.

شریفی‌مقدم بیان کرد: سیستم ارائه خدمات سلامت فروپاشیده است و مردم آسیب‌ می‌بینند. چراکه تنها گروه خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد و مابقی انگیزه و توان کافی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌های سیستم پرستاری مدیران پرستاری هستند. وقتی نیرو کم است مدیر بخش پرستاری جدید باز می‌کند و نیرو را از بخش‌های دیگر تامین می‌کند. کلا از دهه ۷۰ بیمارمحوری در بیمارستان به کسب درآمد بیشتر تبدیل شد. معاونت پرستاری هم توان مقابله با معاونت درمان را برای بهبود شرایط ندارد.

دبیرکل خانه پرستار توضیح داد: نیرو جذب می‌شود اما برای نگهداری آن کاری انجام نمی‌شود. ایجاد انگیزه با اجرای قوانین ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری است که امروز درست اجرا نمی‌شوند. قانون تعرفه‌گذاری از سوی مجلس و دولت حمایت شده اما مهمترین مشکل ما دقیقا اهمال‌کاری وزارت بهداشت است.

به گزارش ایسکانیوز، چیزی تا روز پرستار نمانده و بهتر است و شاید بهتر باشد که مسئولان این بار به جای شعار و تجلیل‌های نمادین شفاف با پرستاران صحبت کنند و به دنبال حل مشکلات آن‌ها باشند. طبیعی است که مشکلی چند ساله در یک روز حل نمی‌شود اما وقتی پرستاران قدمی از سوی مسئولان ببینند، به ادامه راه امیدوار می‌شوند.

انتهای پیام /

پست قبلی

تخفیف ۳۰درصدی حق عضویت سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز پرستار

پست بعدی

بر سر آن هستند که حرف پرستاران را نشنوند/ عدالت را برقرار کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x