بسته مالی دولت برای پرداخت معوقات پرستاران محقق نشده است/ احتمال استخدام ۳ هزار پرستار در شهریورماه

بازدیدها: 259

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد توکلی، مسئول روابط عمومی نظام پرستاری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، در رابطه با نتیجه حاصل از نشست هم‌اندیشی نظام پرستاری با مسئولین قضایی استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پس از برگزاری این جلسه در عمل هیچ رویداد مثبتی در بحث حقوق و معوقات پرستاران رخ نداد و این نشست فقط باهدف رفتار مسکن گونه برای پرستاران ناراضی از وضعیتشان برگزار شد.

وی افزود: ۱۴ ماه از آخرین دریافت کارانه پرستاران می‌گذرد و همچنان بسته مالی که آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور جهت پرداخت معوقات پرستاران تخصیص دادند و به‌شدت رسانه‌ای کردند هنوز اجرایی نشده است.

توکلی ضمن اشاره به افزایش آمار فارغ‌التحصیلان پرستاری بیکار خاطرنشان کرد: شایان‌ذکر است که مجوز استخدام سالانه ۱۰ هزار پرستار از سال ۱۳۹۷ صادرشده است ولی همچنان سالانه نزدیک به ۳ هزار نفر پرستار جذب فضای کار می‌شود

وی افزود: به‌احتمال‌زیاد تعداد ۳ هزار پرستار در شهریورماه امسال به کادر پرستاری بیمارستان‌ها اضافه گردد.

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری مشهد بابیان این‌که هیچ امتیاز مثبتی در بند‌های قرارداد پرستاران تعبیه نشده مدعی شد: با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز در مشهد، مجدداً تعدادی از پرستاران را به بیمارستان‌ها فراخواندند و برای آنان قراردادی ۸۹ روزه منعقد می‌شود.

وی در ادامه افزود: در متن قرارداد پرستاران بندی با مضمون این‌که اگر پرستاری در مدت خدمت‌رسانی علی‌رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اگر به بیماری کرونا مبتلا شوند هیچ مسئولیتی را دانشگاه علوم پزشکی به عهده نمی‌گیرد و هزینه پیگیری و درمان به عهده خود پرستار است لذا طی بیانیه‌ای از خانه پرستار نیز اعلام شد که پرستاران زیر بار این قراردادی که عاری از هرگونه امنیت شغلی است نروند.

توکلی اجرای قانون تعرفه گذاری را مؤثرترین قانون برای حمایت از پرستاران دانست و گفت: قانون تعرفه گذاری علاوه بر این‌که مشکل مالی پرستاران را به طرز چشم‌گیری برطرف می‌کند بلکه جایگاه و هویت حرفه‌ای پرستار را در حد خودش ارتقا می‌دهد.

وی جایگاه پرستار ایرانی را نسبت به ارزش مقام پرستار در دیگر کشور‌های بسیار پایین دانست و افزود: کشورهایی که رشته پرستاری را آکادمیک به شمار می‌آورند همواره سعی دارند که به هر نحوی با طرح قوانین مختلف در جهت ایجاد انگیزه در پرستارانشان گام بر‌دارند.

توکلی پرستاری را مستحق قانون مشاغل سخت دانست و گفت: متأسفانه قوانینی مانند تعرفه گذاری و قانون اعمال مشاغل سخت و زیان‌آور که خود دولت نیز تصویب می‌کند به مرحله اجرایی نمی‌رسد و دیگر قانونی که زمزمه‌اش به گوش می‌رسد، قانون بهره‌وری است که پرستار بر اساس سوابق بایستی ساعت کاری‌اش کاهش یابد و افزایش حقوق داشته باشد.

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری مشهد با ابراز خشنودی از ورود رئیس قوه قضاییه جهت پیگیری حق و حقوقات پرستاران تشریح کرد: امیدواریم با ورود دستگاه قضا به بحث مشکلات پرستاری دلیل آن‌که دولت مصوباتی که تصویب کرده است را اجرا نمی‌کند، مشخص شود.

وی افزود: اصلی‌ترین دلیل کوتاهی در رسیدگی به حقوق پرستاران، ذی‌نفع بودن برخی افراد از حق و حقوقات پرستاری در وزارت بهداشت، سازمان برنامه‌وبودجه و کمیسیون بهداشت است.

توکلی بابیان اینکه تصمیم‌گیرنده برای پرستاران باید از جنس خودشان باشد خاطرنشان کرد: متأسفانه کسانی برای پرستاران تصمیم‌گیری می‌کنند که در حیطه پرستاری فعالیت ندارند.

وی افزود: در وزارت بهداشت فقط یک معاونت پرستاری وجود دارد که ایشان هم مجبور است در مسیر تصمیمات کلی وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کند و نظر دهد و نمی‌تواند دغدغه پرستاران را در اولویت قرار دهد.

مسئول روابط عمومی نظام پرستاری مشهد، مشکلات موجود در قوانین وضع‌شده برای پرستاران را ناشی از تعارض منافع مسئولان دانست و مدعی شد: وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیل آنکه صاحب بیمارستان خصوصی بودند به تعارض منافع دچار شدند و با اعمال افزایش تعرفه‌های پزشکی قطعاً خودشان و همکارانشان سود برده‌اند ولی در جهت رفاه و آرامش شغلی پرستاران عمل مثبتی انجام ندادند.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی پرستاران ثبت اقداماتشان به نام پزشکان است لذا در زمان کرونا نیز با توجه به این‌که آزمایش و نمونه‌گیری‌های خونی وظیفه پرستاران نبوده ولی بیشتر نمونه‌گیری‌ها به اسم پزشکان ثبت‌شده است.

توکلی در پایان عنوان کرد: طبق قانون تعرفه گذاری، پرستاران می‌توانند فعالیت‌های خارج از برنامه خود را به نام خود ثبت کنند و تعرفه خود را دریافت کنند ولی با وضعیت فعلی پرستاران و جایگاه تبیین نشده آن‌ها توسط پزشکان این امکان صورت‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
بسته مالی دولت برای پرداخت معوقات پرستاران محقق نشده است

پست قبلی

میزان انتقال کرونا درصورت استفاده از ماسک چقدر است؟

پست بعدی

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان/۸۰ درصد افزایش با ۳۵ سال سابقه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x