سهل شدن شرایط کشور مقصد و شرایط سخت در کشور مبدا باعث افزایش مهاجرت شده است.

بازدیدها: 152

فراز: آرمین زارعیان، رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران به خبرگزاری آنا گفته است که هر ماه چیزی حدود ۵۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند و همچنین به وضعیت کادر درمان و پرستاران پرداخته است و ادامه داده است که در کادر پرستاری بیمارستان‌ها در این هشت ماهی که با کرونا مبارزه کرده‌اند به سمت فرسایشی شدن رفته‌اند. بسیاری از پرستاران مدت‌ها است که خانواده خود را ندیده‌اند. حتی مراسم عروسی خود را لغو کردند تا در کنار مردم باشند.

او اضافه کرده که در جلسات مختلف با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دولت بارها به فرسودگی و فشار کاری که بر پرستاران وارد شده اشاره کردم و هشدار دادم که عدم توجه به این موضوع می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را ایجاد کند اما علی رغم تمام هشدارها شاهد بی‌توجهی به این قشر بودیم. تا امروز نزدیک به ۲۰ هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا شدند. موضوعی که خودش نشان از فداکاری پرستاران در مقابله با کرونا است اما در مقابل شاهد عدم استخدام نیروهای قراردادی ۸۹ روزه بودیم و هیچ حمایت جدی نسبت به پرستاران صورت نگرفت.

در همین خصوص خبرنگار فراز گفت‌وگویی با دبیر کل خانه پرستاری داشته است او باتوجه به اینکه تعداد پرستاران مهاجر را تایید نمی‌کند ولی تاکید دارد که مهاجرت پرستاران از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است شیب بیشتری گرفته است و عدم توجه به مطالبات صنفی این قشر می‌توان صدمات جبران ناپذیری را به کادر درمان ایران آن هم در وضعیت اپیدمی وارد کند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما را با این مقام صنفی می‌خوانید.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستاری در مورد افزایش چشمگیر پرستاران از ایران به خبرنگار فراز گفت: «آمار دقیقی در مورد مهاجرت پرستاران در دست نیست چون ما در ایران یک کانال خروجی نداریم که بگوییم از این کانال چه تعداد پرستار خارج می‌شود. در خصوص مهاجرت به صورت‌های مختلفی اقدام می‌کنند یکسری با بنگاه‌های کاریابی و یک سری خودشان شخصی اقدام می کنند. یک عده هم وکیل می‌گیرند و کاملا قانونی مهاجرت می‌کنند. من نمی‌دانم آقای زارعیان برچه مبنای این آمار را گفته است. آنچه مسلم است آمار مهاجرت نسبت به گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. گذشته‌ که می‌گویم قبل از کرونا را مد نظر دارم چون بحث مهاجرت پرستاران را قبل از کرونا هم داشتیم و به دلیل شرایط بدی که پرستاران در کشورمان دارند و همچنین بی‌توجهی که به دریافت مطاباتشان می‌شود که این موضوع جدید نیست.»

او در همین خصوص اضافه کرد: «در ایام کرونا به‌دلیل اینکه به اصطلاح کشورهای مقصد که مهاجر پذیر بوده‌اند مخصوصا کشورهای اروپایی ،کانادا ، آلمان،استرالیا شرایط‌شان برای مهاجرات سختگیرانه بود ولی باتوجه به کرونا نیازشان به پرستار افزایش پیدا کرده است. به این دلیل شرایط را تسهیل کرده‌اند مثلا قبل از کرونا اگر منتظر امتحان ورودی بودند در حال حاضر یا امتحان ورودی را برداشته اند یا روند آن را کوتاه تر کرده اند».

شریفی مقدم ادامه داد: «پس به ۲ دلیل مهاجرت پرستاران افزایش پیدا کرده است یک سهل شدن شرایط کشور مقصد و شرایط سخت در کشور مبدا که ایران است. متاسفانه برخورد وزارت بهداشت با پرستاران بسیار تاسف بار است. کادر پزشکی کشور برای اینکه به بیماران خدمات ارائه بدهند نیاز به استخدام صد هزار نفر دارد ولی آماری که ما داریم مهاجرت پرستاران ما در ماه ۱۵۰ نفر است و اگر در ماه ۵۰۰ نفر باشد در سال می شود ۶۰۰۰ نفر که یک عدد بالای است و

او ادامه داد: «ایشان فقط آمار تهران را می تواند داشته باشد زیرا در نظام پرستاری تهران مشغول به کار هستند. البته عمده مهاجرت پرستاران از استان تهران است. قبل از کرونا ۵۰۰ پرستار در سال از کشور خارج می شدند.»

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت چه اقدامی برای جلوگیری از خروج پرستاران انجام داده است گفت: «واقعا پرستاران ایران کم توقع هستند و خواسته اصلی انها استخدام رسمی است. در دنیا پرستار را بر اساس تعداد جمعیت آن کشور استخدام می کنند مثلا در کشورهای اروپای برای هر هزار نفر ده نفر پرستار در نظر می‌گیرند همچنین در کشور همسایه‌ی ما مثل گرجستان یا ارمنستان همین تعداد را به کار می‌گیرند ولی اگر مردم بخواهند کف حداقل مراقبت‌ها را داشته باشند به ازای هر هزار نفر باید ۳ نفر کادر پرستاری داشته باشیم که در حال حاضر تعداد کادر پرستاری ما نسبت به جمعیت مان حدود یک ونیم است یعنی نصف حداقل کف استاندارها است.»

او اضافه کرد: «سازمان بهداشت جهانی می گوید به هر نسبت که تعداد پرستار از کف حداقل کمتر بشود تعداد مرگ میر بالا می‌رود. از یک سو خسارت پرستار هم بیشتر می‌شود ما بیش از هفتاد هزار پرستار بیکارداریم که وزارت بهداشت اقدام به استخدام پرستارها نمی‌کند و حتی پرستارانی که شاغل هستند پایین ترین حقوق را می‍گیرند و مخصوصا پرستاران شرکتی که هیچ گونه امنیثت شغلی ندارد که غالبا قراردادها هشتاد و نه روز هستند و بیمه هم ندارند و هر زمانی که کارفرما او را نخواهد می‌تواند عذر آن را بخواهد.»

وی با تاکید بر توجه به مشکلات صنفی پرستاران گفت: «نبود امنیت شغلی،بی حرمتی ،کم بودن دستمزد و بی توجهی مسوولان به پرستاری باعث شده که پرستار هیچ انگیزه ی برای ماندن در کشوررا نداشته باشد و تا جای که توان داشته باشند مهاجرت می‌کنند. پرستارانی که از کشور خارج می‌شوند با عملکرد خوب و مثبتی که در کشور مقصد داشته اند و پرستارهای ایرانی به دلیل موفقیت در دنیا کشورهای مقصد ترجیح می‌دهند پرستار ایرانی را بپذیرند.»

شریفی مقدم درخصوص اضافه حقوق در دوران کرونا افزود: «اصلا چنین چیزی نیست. علی رقم اینکه پرستار کم داریم و فشار زیادی بر پرستاران ما است هیچگونه اقداماتی از طرف وزارت بهداشت انجام نشده و در حال حاضر هم به دلیل بی کفایتی مسوولان ستاد مقابله با کرونا موج چهارم کرونا تمام بیمارستان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است و بار اضافی بر دوش پرستارن وجود دارد. حدود نود هزار نفر از پرستاران کرونا گرفته‌اند و جانباختگان پرستاری ما نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است ولی در مقابل هیچ رقمی چشمگیری به حقوق این عزیزان اضافه نکرده‌اند برای مثال رقم دویست هزارتومان در شش ماه که می‌شود ماهی شصت تا هشتاد هزار تومان البته اگر این مبلغ را هم ندهند بهتر است چون این مبلغ تحقیر آمیز است.»

پست قبلی

دبیر کل خانه پرستار: ایران بالاترین جان‌باختگان پرستاری را در دنیادارد/ وزیر بهداشت به علت کوتاهی در واکسیناسیون کادر پرستاری که باعث فوتشان شده باید مواخذه شود

پست بعدی

هفته آتی نقشه کشور به مراتب قرمزتر و به سمت سیاهی خواهد رفت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x