خلع سلاح مدافعان سلامت شدت گرفت/ ابتلای بیش از ۳۲ هزار پرستار به بیماری کرون

بازدیدها: 382

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری  با گذشت بیش از 9 ماه از بروز بیماری همه گیر کرونا، هنوز این بیماری نه تنها در ایران که در جهان قربانی می‌گیرد. در بین قربانیان این ویروس، پرستاران و کادر درمانی مهمترین و پرریسک‌ترین نیروها در معرض خطر ابتلا و مرگ و میر بوده و هستند؛ به بیان دیگر، پرستاران در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند. در بسیاری از کشورهای جهان به منظور حمایت و ایجاد انگیزه از کادر درمانی خود، علاوه بر  پرداخت پاداش های مالی مناسب ، کادر درمانی جدیدی را نیز برای کاهش فشارهای جسمانی و روانی جذب نموده اند. اتفاقی که در ایران به کندی پیش می رود که نتیجه آن، علاوه بر کاهش خدمات درمانی به بیماران، ابتلای بیش از 25 درصد از کادر درمانی به بیماری کرونا را در پی داشته است .

مقایسه سرانه پرستار در ایران و جهان

طبق آمار سنجش سلامت در جهان، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰ پرستار باید در نظام سلامت هر کشور به کار گرفته شود که این میزان در کشور‌های اروپایی بین ۸ الی ۱۰ پرستار می باشد. اختصاص ۳ پرستار به ازای هر هزار نفر به عنوان حداقل‌ترین نیروی پرستاری در دنیا محسوب می‌شود. در حالی که در کشور ما 1.35 پرستار برای این تعداد از افراد به‌کار گرفته می‌شود که این امر از حداقل‌های در نظر گرفته در استاندارد جهانی نیز خیلی کمتر می باشد .

آمار تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در ایران و جهان پیش از شیوع کرونا

همانگونه که در نمودار فوق مشخص است مقایسه نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در کشورهای مختلف جهان و منطقه با کشورمان تقریبا یک فاجعه بزرگ را نشان می‌دهد. متأسفانه سرانه پرستار در ایران از سوریه جنگ زده هم عقب‌تر است و با توجه به پیک چهارم کرونا در پاییز و زمستان کمبود پرستار در کشور خطر جدی را گوشزد می‌کند.

32 هزار پرستار در ایران به کرونا مبتلا شده اند

بعد از شیوع کرونا در کشور و افزایش چشمگیر مبتلایان به این بیماری، متأسفانه کمبود پرستار فشار مضاعفی را به نیروهای درمانی کشور وارد آورده است که این امر علاوه بر کاهش خدمات رسانی به بیماران، باعث به خطر افتادن جان خود پرستاران نیز شده است چراکه بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون، بیش از 32 هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا شده اند؛ البته از این تعداد حدود ۲۶ هزار نفر با بهبود وضعیت به محل کار خود بازگشته‌اند اما ۶ هزار پرستار دیگر امکان حضور در محل خدمت خود را پیدا نکرده‌اند .

اما این پایان کار نمی باشد چرا که بنابر اعلام مسئولین وزارت بهداشت، حدود 1500 تا 2000 نفر از پرستاران نیز به دلیل افزایش خستگی ، افسردگی و همچنین مشقت کاری و ترس از کرونا از کار خود استعفا داده اند . همچنین بنابر آماری که دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی امروز اعلام نمود 300 نفر از کادر درمانی کشور نیز در راه مبارزه با این بیماری به شهادت رسیده اند.

ایران نیاز به جذب 20 هزار نیروی پرستاری جدید برای مقبله با کرونا دارد

با توجه با آمارهای وزارت بهداشت، حدود 6 هزار نفر از پرستارانی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند قادر به ادامه کار خود در شرایط کنونی نمی باشد همچنین حدود 2 هزار پرستار نیز از شغل خود استعفا داده اند و این بدان معناست که مراکز درمانی کشورمان طی ماه های اخیر، حدود 8 هزار نفر از کادر درمانی خود را از دست داده اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه پرستارانی که همچنان در بیمارستان ها به کار خود ادامه می دهند در هشت ماه گذشته تمام وقت در بیمارستانها مشغول خدمت به بیماران بوده و خسته شده اند، نیاز به استراحت دارند و لازم است به صورت برنامه ریزی شده و بدون ایجاد اختلال در برنامه مراقبتی شان، مدتی به مرخصی بروند و بازسازی روحی روانی و جسمی داشته باشند در غیر این صورت باید منتظر یک سونامی بزرگ در حوزه درمانی کشور باشیم چرا که فصل پاییز و زمستان در پیش می باشد و قطعا با افزایش بیماران کرونایی در کشور رو به رو خواهیم شد که برای جلوگیری از این موضوع نیاز به جذب 15 تا 20 هزار پرستار تازه نفس داریم .

البته اگر قرار باشد، افرادی از بین فارغ التحصیلان جدید پرستاری یا حتی دانشجویان ترمهای آخر رشته پرستاری و بازنشستگان پرستاری وارد عرصه خدمت شوند، لازم است، آموزش هایی ببینند تا بتوانند در حوزه خدمات عمومی پرستاری، بخش های تخصصی و مراقبت های ویژه در بیمارستانها خدمت کنند.

پرستاران ایرانی علاوه بر کرونا با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم می کنند

کادر درمانی بیمارستان ها و همچنین پرستاران علاوه بر آنکه روزانه باید در خط مقدم کرونا با این بیماری لاعلاج مقابله نمایند، متأسفانه به علت حقوق های عقب افتادشان باید فکر و دغدغه حل مشکلات مالیشان را نیز به دوش بکشند.

در این رابطه مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره حقوق  و معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی مختلف متفاوت است. در برخی دانشگاهها پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران به روز شده است اما در برخی دیگر معوقات بین ۴ تا ۱۲ ماه وجود دارد که پیگیر پرداخت آن هستیم. وی ادامه داد: در مورد پرداخت های تشویقی به پرستاران برخی دانشگاههای علوم پزشکی به تشخیص خودشان عمل کرده اند، در برخی جاها میزان تشویقی مناسب بوده و در جاهایی هم مناسب نبوده که در حال پیگیری آن هستیم.

سرنوشت نامعلوم یک میلیارد یورویی که به دست وزارت بهداشت نرسید

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به دنبال هزینه‌های بالای کرونا در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به وزارت بهداشت و بیمه بیکاری دادند که رهبر کشورمان نیز در ۱۸ فروردین ۹۹ با درخواست برداشت پول موافقت کردند و در نهایت اردیبهشت ماه خبر تخصیص یک میلیارد یورو کرونایی اعلام شد و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی از واریز نخستین بخش از معادل ریالی کمک یک میلیارد یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی بانک مرکزی به حساب خزانه خبر داد.

بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه در مرحله اول مقرر شد تا چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۱۵ برنامه وزارت بهداشت از جمله تامین داروهای مورد نیاز، کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات بخش درمان و بهداشت و همچنین حفاظت شخصی کادر درمان اختصاص پیدا کند و  هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان هایی که به صورت مستقیم درگیر کرونا هستند، داده شود و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای پاداش بخش کوچکی از خدمات بزرگ کادر درمانی اختصاص پیدا کند.

اما نکته عجیبی که در این مورد توسط دولت اتفاق افتاد بی برنامگی دولت در اختصاص این پول به بخش درمانی کشور می باشد ، بی مبالاتی که حتی صدای وزیر بهداشت را نیز در آورد و وی در صفحه اینستاگرام خود از وضعیت پاندمی کرونا در کشور به ‌ویژه اختصاص نیافتن کامل یک میلیارد دلار صندوق توسعه گلایه و انتقاد کرد و نوشت :

« حدود ۸ ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد، بی‌فایده است… من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟ …»

این موضوع درحالی است که به گفته کارشناسان بسیاری از کشورهای پیشرو مقابله با بیماری کرونا بودجه کلانی را صرف مقابله با این بیماری کرده‌اند به طوری که بنا به گفته مسؤولان وزارت بهداشت کشور انگلیس، تنها در بخش سلامت در این مدت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرده و علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه از سوی پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی این کشور در پایان ماه مطالبه‌ای ندارند، اما متاسفانه در کشور ما علی رغم تلاش‌های شبانه روزی پرسنل بهداشت و درمانی متاسفانه مشاهده می‌شود که بخشی از آنها کارانه یا حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

کلام آخر …

گرچه هنوز مشخص نیست «تحقیق و تفحص» درباره «یک میلیارد یورو اختصاص یافته به مبارزه با کرونا»  به نتیجه روشنی منجر خواهد شد یا به سرنوشت آن «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار» ارز دارو مبتلا می‌شود اما دولت، مجلس و مردم باید به کمک وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری شوم بیایند و مردم با همکاری در قطع زنجیره شیوع کرونا، مجلس با تصویب قوانین کارشناسی شده در حمایت از کادر درمانی، و دولت با اختصاص هزینه های مربوط به جذب نیرو و پرداخت مطالبات پزشکان و پرستاران ، در ریشه کنی این بیماری به کمک وزارت بهداشت بیایند در غیر اینصورت باید منتظر فاجعی بزرگ در کشور باشیم.

انتهای پیام /

خبرنگار : سجاد عبدلی

پست قبلی

تغییر خاصی در وضعیت پرستاران اعمال نشده است/پرستار دیگر تاب و توان ندارد/اقدامات نمایشی برای پرستاران بیش از اقدامات واقعی

پست بعدی

ابتلای بیش از 30 هزار پرستار به کرونا تاکنون/پرستاران دچار خستگی شده‌اند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x