دبیرکل خانه پرستار:اعلام می‌کنم که پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت می‌گیرند افزایش تعداد پرستاران یک مطالبه مردمی هست

بازدیدها: 493

در گفت‌وگو با دبیرکل خانه پرستار مطرح شد:
کاهش جمعیت پرستاری در کوران کرونا
همدلی| مظاهر گودرزی – این روزها همه نگران موج سوم شیوع ویروس کرونا هستند. موج سومی که احتمالاً به دلیل هم‌زمانی کرونا با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های تنفسی در پاییز می‌تواند روزهای تلخی را رقم بزند. این نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که فرسودگی و خستگی کادر درمان بیمارستان‌ها به آن اضافه شود؛ به‌ویژه پرستارانی که به‌طور مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا سروکار دارند و گاهی مجبورند به دلیل کمبود نیرو بیشتر از یک شیفت کار کنند و این یعنی بالا رفتن خطای انسانی، خطایی که می‌تواند به قیمت جان بیماران تمام شود. شاید برای همین باشد که دبیر کل خانه پرستار معتقد است «افزایش تعداد پرستاران یک مطالبه مردمی هست نه صرفاً یک مطالبه پرستاری.» مطالبه‌ای که «محمد شریفی‌مقدم» در تشریح آن به روزنامه «همدلی» می‌گوید: «وقتی کادر درمان خسته و فرسوده شود به سلامت انسان‌ها آسیب وارد می‎‌شود. خطای پرستاری به نوعی مساوی است با آسیب رسیدن به مردم و اگر جان انسان‌ها اهمیت دارد باید نیروی پرستاری جدید استخدام شود.» او برای تکمیل گفته‌هایش ادامه می‌دهد: «سال‌ها قبل در یک پژوهش ساعت کار پرستاری در آمریکا را از ۷ساعت به ۹ساعت افزایش دادند، نتیجه‌ها نشان داد خطای پرستاری حدود ۱۴درصد بالا رفت، حالا پرستاران ما در ایران که دو یا سه شیفت کار می‌کنند طبیعی است که خطاها بالا برود، بنابراین افزایش تعداد پرستاران یک مطالبه مردمی هست نه صرفاً یک مطالبه پرستاری، به اعتبار بسیاری از پژوهش‌ها به نسبت این‌که تعداد پرستار کم می‌شود یا این‌که کادر پرستاری فرسوده می‌شود شمار مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که جمعیت پرستاری ما در ایران در حد کشورهای عقب افتاده است و مردم ما حداقل خدمات پرستاری را دریافت نمی‌کنند.»
مجوز استخدام پرستار جدید
با این وجود در سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم که برای بالا بردن کیفیت خدمات برای بیماران به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است، همچنین در روزهای گذشته خبری مبنی بر صدور مجوز برای استخدام پرستار به گوش رسید، از این‌رو «شریفی‌مقدم» در واکنش به موارد گفته شده می‌گوید: «ادعای افزایش تخت بیمارستانی از طرف دولت درست است، دولت‌های اول و دوم آقای روحانی حدود ۴۰هزار تخت بیمارستانی اضافه کرده، وزیر بهداشت هم گفته ما امسال ۱۱هزار تخت اضافه کردیم و رکورد بعد از انقلاب در این زمینه را شکستیم، در حالی که هر تختی میانگین ۲٫۵ کادر پرستاری لازم دارد یعنی برای همین ۴۰هزار تخت که اضافه شده باید ۱۰۰هزار پرستار معادل آن استخدام می‌کردند که مردم خدمات دریافت کنند، اما چنین چیزی صورت نگرفته است. این تخت بیمارستانی بدون پرستار چه ارزشی دارد؟»
وی ادامه می‌دهد: «جدا از این تخت‌های جدیدِ اضافه شده، برنامه بر این بود که برای تامین کادر پرستار به ازای هر تخت که حدود ۱۰۰هزار تخت بود سالانه ۱۰هزار پرستار استخدام شود. درحالی که علی‌رغم این تصمیم در سال ۹۷ هیچ استخدامی نداشتیم، در سال ۹۸ مجوز حدود ۱۰هزار پرستار گرفتند که آزمون آن در آبان سال گذشته برگزار شد، از آن‌ها حدود ۴هزار نفر به تازگی در سال ۹۹ وارد سیستم شده‌اند. امروز هم اعلام کردند مجوز استخدام ۳هزار نیرو را گرفته‌اند که حدود ۲هزارو پانصد نفر آن پرستار است. این اعدادی که گفته می‌شود اصلاً در برابر نیاز مردم به کادر پرستاری چیزی به حساب نمی‌آید.» او اضافه می‌کند: «ضمن این‌که هر ساله تعدادی پرستار به دلایلی مانند بازنشستگی از کادر پرستاری ما خارج می‌شوند، حالا در نظر بگیرید این خروج نیرو و کاهش جمعیتِ فعالِ پرستار در بحث کرونا تشدید هم شده، چراکه خیلی‌ها کرونا گرفتند و هر نیرویی که مبتلا شود حداقل سه هفته از کادر خارج می‌شود. از طرفی در مواردی ترک شغل هم داشته‌ایم، این‌ها یعنی این‌که امروز وضعیت نیروی پرستاری به شدت خراب است و من معتقدم امروز ما در حد کشورهای عقب افتاده هستیم. با این وضعیت استخدام تنها ۴هزار نیرو مانند قطره‌ای در دریا است که برایش این همه منت هم بر سر پرستار و مردم می‌گذارند در حالی که اگر سالی ۱۰۰هزار پرستار استخدام کنند تازه ما به حداقل استانداردها می‌رسیم.»
افزایش حقوق پرستاران
از سویی دیگر در روزهای اخیر طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت به دریافتی‌های پرستاران اضافه شده. دبیرکل خانه پرستار در خصوص این افزایش درآمدها به «همدلی» می‌گوید که «پرداختی‌های پرستاری همواره با هیاهو است. در اسفندماه پرستارها یک افزایش حقوق داشتند، اما این افزایش برای بقیه کارکنان دولت قبل از سال۹۵ اضافه شده بود. این افزایش مطابق برنامه پنجم بوده که برای همه وزارتخانه‌ها انجام شد به غیر از آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت. برای وزارت کشور در سال۹۲ اضافه شده، یا برای وزارت دادگستری سال ۹۳ اضافه شده، به آموزش‌وپرورش هم در سال۹۸ پرداخت کردند، تنها گروه و وزارتخانه‌ای که افزایش در آن انجام نشده بود وزارت بهداشت بود که حالا به تازگی اضافه شد. منتهی به‌قدری برای این افزایش درآمد تبلیغات کردند که خیلی‌ها گفتند به حقوق پرستارها اضافه شد در حالی که این افزایش برای همه کارکنان دولت بوده که بسیاری از آن‌ها خیلی قبل‌تر دریافت کردند و در نهایت این اتفاق هم برای پرستارها افتاد.» «شریفی مقدم» بیان می‌کند: «آقایان گاهی می‌گویند ما دغدغه پرستارها را داریم که واقعاً ندارند. همان برخوردی که با پرستارهای با قرارداد ۹۰روزه انجام دادند گواه این حرف است، برای این‌که گمان می‌کردند بعد از موج اول کرونا همه چیز تمام شده و کرونا کنترل شده بنابراین با این پرستارها قرارداد ننوشتند، الان هم با توجه به موج سوم کرونا که در پاییز پیش‌بینی می‌شود و به شدت به پرستار نیاز دارند، بر روی این افزایش درآمدها که برای سایر کارکنان دولت پیش از این اضافه شده مانور تبلیغاتی می‌دهند، که افکار عمومی را متاثر کنند.» وی اضافه می‌کند:«مردم فکر نکنند پرستاران درآمد بالایی دارند، من الان هم اعلام می‌کنم که پرستاران پایین‌ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت می‌گیرند. امروز مطالبه اصلی پرستاران بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، این قانون در سال ۸۶ در مجلس تصویب شد و دولت باید طبق برنامه ششم توسعه که منابع آن هم در آن پیش‌بینی شده، آن را انجام دهد. اگر دولت این‌طور که می‌گوید به فکر پرستاران است و می‌خواهد حسن نیت خودش را به جامعه پرستاری نشان دهد همان قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کند.» دبیرکل خانه پرستار در خصوص افزایش درآمدهایی که به دلیل کار در بخش‌های بیماران مبتلا به کرونا به دریافتی‌ها پرستاران اضافه شده به «همدلی» می‌گوید: «برای این کار مدتی قبل حدود ۱۰۰میلیارد به پرستاری تخصیص دادند که ما متوجه شدیم آن هم به پرستاری نرسیده و صرف هزینه‌های دیگر شده است. متوسط افزایش در این خصوص به گفته خود آقایان ۳۰۰هزار تومان است، حالا برای یکی ۱۰۰هزار تومان و برای دیگری ممکن است به ۷۰۰هزار تومان برسد که من مبلغ ۲۰هزار تومان هم دیده‌ام، و این مبلغ برای سه ماه است. یعنی به اعتبار همان آمار خودشان ماهی ۱۰۰هزار تومان به پرستاران اضافه شده، برای کسی که جان خودش را برای مقابله با کرونا به تعبیری کف دستش گذاشته است، این ۱۰۰هزار تومان عددی محسوب نمی‌شود، بنابراین وضعیت اصلاً خوب نیست.»

کاهش جمعیت پرستاری در کوران کرونا

پست قبلی

کرونا کِی تمام می شود؟

پست بعدی

بهت‌آورترین حقایق درباره ابتلای مجدد به ویروس کرونا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x