سال اول کرونا ۵ تا ۸ هزار پرستار مهاجرت کردند/ حکم حکومتی مقام معظم رهبری نادیده گرفته شد

رییس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران گفت: پرستاری در دوران کرونا و قبل از آن فرسودگی شده است. پرستاران امنیت شغلی ندارند و مهاجرت می کنند.

به گزارش آیند، آرمین زارعیان، رییس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران، در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته پرستاری، با تبریک روز دانشجو، تاکید کرد: حرفه پرستاری از دو سال گذشته به واسطه ماهیت مراقبت مطلوب بیش از پیش پررنگ شد.

او افزود: ذات بیماری کرونا بیش از درمان های پزشکی، مراقبت از بیمار مهم است. در فاصله دو ساله پرستاران تلاش ها معطوف به بهترین خدمات به شهروندان بود. باید حتما شهروندان بهترین مراقبت و بالاترین کیفیت را دریافت کنند. اگر به عنوان نظام صنفی درخواستی مطرح می کنیم، فقط نگران شخص پرستار مشغول به کار نیستیم بلکه نگران مردمی هستیم که پرستاران باید از آنها مراقبت کنند.

رییس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران تاکید کرد: به دلیل کمبود پرستار روش مناسب مراقبتی به واسطه کمبود اتفاق نمی‌افتد. منزلت اجتماعی پرستاران باید رعایت شود. آنها در معرض خشونت‌های کلامی و فیزیکی می‌شود و آسیب‌های روانی و جسمی برای پرستاران به همراه می‌آورد. پرستاران فرسودگی شغلی دچار می‌شوند و دوران کوتاه خدمت را خواهیم داشت و بعد از  ۲۰ سال سابقه دیگر نمی تواند خدمت کند.

زارعیان گفت: به دلیل بعضی سیاست های غلط مهاجرت فزاینده ای در پرستاری بودیم. چون استخدام نمی شوند و امنیت شغلی ندارند. در کشورهای مجاور و اروپا می دانند از لحاظ توانمندی علمی حرفه ای و مهارتی جزو ۱۰ کشورهای برتر هستیم پرستاران را با درآمد مکفی و امکانات رفاهی بسیار جذب می‌کنند.

او افزود: قراردادها ۸۹ روزه با پرستار منعقد می‌شود و امنیت شغلی ندارد. در بیمارستان های خصوصی وقتی مشکلات مالی به وجود می‌آید، به سرعت پرستاران را تعدیل می‌کنند. به پرستاران وعده هایی داده شد‌ و مقام معظم رهبری به صراحت دستور دادند که تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استخدام پرستاران انجام شود. این حکم حکومتی است، اما تاکنون اجرا نشده است.

زارعیان گفت: یکی از رزیدنت ها در دیدار با مقام معظم رهبری از حقوق خود گلایه کرد و ایشان فرمودند: «آقای وزیر پیگیری شود.» در اوج بی پولی که ادعا می شد بخشنامه ای به تمام دانشگاه ها ابلاغ شد و حقوق رزیدنت ها افزایش یافت. چرا برای پرستاران تعارض منافع پیش می آید. اگر ادعا می‌کنند پول ندارند چرا برای رزیدنت ها دارند و برای پرستاران ندارند؟ چرا وقتی حرف از مطالبات پرستاران می‌شود پا پس می کشند.

رییس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: مسئولان اگر بیمار شوند متوجه می‌شوند که باید به مشکلات پرستاری رسیدگی می کردند. پرستاران ۲۴ ساعت در حال ارائه خدمات هستند. طبیعی است که بیمار ناراضی می‌شوند. چهره واقعی پرستاری بداخلاقی نیست. اما به دلیل خستگی احتمال دارد بدخلقی کنند. چون ۱۴ ساعت مراقبت از بیمار توان جسمی و روحی پرستاران را کاهش داده است.

او افزود: افزایش تعداد تخت ها نیاز به نیرو دارند. نیروهای طرحی می توانند به صورت مستقیم استخدام شوند. برای دوران تحصیل هر پرستار حداقل یک‌میلیارد هزینه شده است. اما پرستاران به دلیل سومدیریت استخدام نمی شوند و دو دستی تحویل کشورهای دیگر می شوند. ۳ هزار پرستار طرحی داریم.

همین حالا بخوانید

رئیس خانه پرستاری: چند ده میلیارد تومان گرفتند تا حق اصلی پرستاران را ندهند!

زارعیان درباره کمک بودجه پرستاران، گفت: بودجه ای به سازمان نظام پرستاری کشور داده شد و با این پول ساختمانی برای ما خریداری نشد. سازمان نظام پرستاری کشور باید اطلاعات بدهند که این پول کجا هزینه شده است. این بودجه ۲۰ میلیارد تومان بود که به هر هیأت مدیره نظام پرستاری در کشور ۵۰ میلیون تومان دادند. بودجه های ما محدود است. اگر قراره تعرفه گذاری باشد باید رقم بالا باشد. چطور وزارت دادگستری و نفت فوق العاده خاص می دهند اما به پرستاران نمی دهند؟ پزشکان کارانه های خوبی می گیرند و نیازی به فوق العاده ندارند.

او درباره شرکت هایی‌که پرستار به بیمارستان ها معرفی می کنند و واسطه شده اند بین پرستار و شغلشان، گفت: یکی از آفت های پرستاری وجود شرکت های تعاونی ها واسطه هستند که با دانشگاه ها قرار داد می بندد و پرستاران مجبورند درصدی از حقوق ناچیز خود را به این شرکت ها بدهد. اگر پرستاری مهاجرت نکرده یا شرایط مهاجرت ندارد یا وطن پرست است وگرنه در ایران نمی ماندند. پرستارانی به خاطر ملت و کشورشان مانده اند.

زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا برخی از مسئولان وزارت بهداشت در هیات مدیره های این شرکت ها هستند؟ تاکید کرد: من هم این موضوع را شنیده ام. اما امیدوارم این اشتباه باشد. چون اگر فردی که در جایگاه وزارت بهداشت در این شرکت ها حضور داشته باشد فقط باید بگوییم وامصیبتا.

او گفت: صد هزار کمبود پرستار داریم. تقریبا به تعداد نیاز کشور  پرستار بیکار داریم. ۳۰ هزار سهمیه استخدام دارد و هنوز آزمون برگزار نشده است. این سهمیه استخدام پرستار است. ۵۵ هزار سهمیه داشتیم که ۲۰ هزار سهمیه برگزار شده است.

او افزود: در شش ماه تا یک سال اول شیوع بیماری کووید-۱۹ آمار وحشتناکی از مهاجرت پرستاران داشتیم. صلاحیت پرستاران برای حرفه پرستاران در خارج کشور در سال های گذشته ۵ نفر در ماه بود اما این آمار به ماهانه ۵۰۰ نفر در ماه رسید. اگر ۵۰ درصد مهاجرت کرده‌ باشند یعنی ماهانه ۲۵۰ پرستار فقط از تهران مهاجرت کردند.  پیگیر بودیم که چه تعداد پرستار خارج شدند اما نتوانستیم به آمار آن که در وزارت امور خارجه است دست پیدا کنیم. به نظر من حدود ۵ تا ۸ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند. قابل ذکر است که در سال دوم با وعده های فوق‌العاده، استخدام و تعرفه گذاری خدمات پرستاری، آمار این مهاجرت پرستاران دوباره معقول شد. ولی نگرانی من برای سال دیگر است چون اگر وعده ها تحقق پیدا نکند، مهاجرت پرستاران دوباره افزایش پیدا می‌کند.

https://www.ayandnews.com/news/72389/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%af-%d8%a2%d9%86%d9%87%d8%a7-%d8%af%da%86%d8%a7%d8%b1-%d9%81

پست قبلی

راهکار دولت برای افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارمندان

پست بعدی

بیانیه ۱۶۵ نماینده مجلس در مورد افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x