سختی ها و شیرینی های حضور در لباس مقدس پرستاری/ پرستاری که روز پرستار خیار چنبر هدیه گرفت!

بازدیدها: 278

به گزارش صاحب نیوز؛ کرونا در کنار همه نحسی که به همراه داشت سبب یک اتفاق خیر شد و آن توجه بیش از پیش مردم به کادر بهداشت و درمان بود. سال‌ها پرستاران و پرسنل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها با بیماران مختلف با انواع بیماری‌های مسری و غیرمسری سروکار داشته و زندگی می‌کردند و با ایثار و جانفشانی در راه درمان بیماران تلاش می‌کردند اما تا حدودی این ایثار و تلاش از دیدها پنهان بود تا این که جهان گیری کووید19 به مسئله اول دنیا تبدیل و همه نگاه‌ها به کادر بهداشت و درمان معطوف شد.

اگر یک بار سر و کارتان به بیمارستان خورده باشد و مجبور بوده باشید شب را در آنجا بگذرانید متوجه می‌شود، پایه آن بر اساس تلاش‌ها و ایثارهای پرستاران بنا نهاده شده است. پزشکان با سر زدن به بیماران و تجویز یک دستور درمانی، کار را به پرستاران می‌سپارند و دیگر این پرستاران هستند که روز و شب را با بیمار سپری کرده، آه و ناله آن‌ها را می‌شنوند، شب بیداری می‌کشند و برای درمانشان تلاش می‌کنند.

به بهانه میلاد باسعادت راوی دشت کربلا و پرستار صحنه این بزرگترین اتفاق بشر، و روز پرستار پای صحبت یکی از پرستاران بخش بیماران کرونایی نشستیم. بهروز جدیدی اهل شهرستان فریدونشهر بوده و در طول دوران کرونا در بخش نگهداری از بیماران کرونایی حضور داشته است؛ وی پیش از این پرستار شیمی-درمانی بیماران سرطانی و بدحال بالینی بوده است.

* صاحب نیوز: از سختی‌های شغل پرستاری صحبت کنید.

– پرستاری مشکلات و سختی کار بسیار زیادی دارد. ساعات کاری بالا و شب‌کاری‌هایی سنگین از ویژگی‌های این شغل است. به ویژه در وضعیت کرونا واقعاً پرستاران تحت فشار و به نوعی عذاب هستند و متأسفانه آن طور که باید تحت حمایت دولت نیستند و نسبت به مشاغل دیگر مرخصی، حقوق، استراحت و مزایای کمتری دارد. با مقایسه شرایط پرسنل پرستاری با پرستاران کشورهای دیگر، می‌توان گفت هیچ گونه توجهی به پرستاران کشور ما نمی‌شود.

همه این ها بخشی از مشکلات است و مشکلات اصلی دیدن رنج و درد بیماران، کار کردن و زندگی کردن در کنار بیماران با نهایت دقت برای مبتلا نشدن به بیماری آن‌ها و از این قبیل مسائل است. سلامتی اولین نعمتی است که خداوند به انسان داده است اکنون دیدن مردم در شرایطی که سلامتی خود را از دست داده اند و داشتتن شغلی که در آن سلامتی ات در خطر است مهمترین مشکل شغل پرستاری است.

*با آمدن کرونا اوضاع جامعه به طور کلی تغییر کرد اما می‌خواهیم شما از محدودیت‌هایی صحبت کنید که به خاطر این شغل در سال‌های قبل که کرونا نیز وجود نداشتید امکان این را نداشتید که در ایام خاص مانند عید نوروز، شب یلدا و غیره مانند دیگر مردم کنار خانواده و در دورهمی‌ها حضور پیدا کنید.

– در هر شرایطی چه پیش از این که کرونا نبود و چه پس از ظهور کرونا، پرستاری شغلی نیست که تعطیلات داشته باشد و یا در آن این ایام دیده شود. پرستاران همیشه باید سر کار حضور داشته باشند، چه عید باشد و شب یلدا چه یک روز معمولی باشد؛ چه هوا صاف و تمیز باشد چه آلوده؛ چه باران و برف باریده باشد چه نباریده باشد.

* از سختی‌های پرستاری در دوران کرونا و در کنار بیماران کرونایی بیان بفرمایید.

– خیلی دوران سختی است. کار کردن در کنار بیماران کرونایی هم از این لحاظ که استرس، وحشت و نگرانی خاصی دارد، رنج آور است و هم از این بابت که می‌بینیم این بیماران چه دردی را تحمل می‌کنند، سخت است. کرونا بیماری بد و ویروس مرموزی است که با حالت‌های مختلف وارد بدن شده و فرد را بسیار اذیت می‌کند.

کار کردن با لباس‌های مخصوص و در نهایت دقت برای این که دیگران و خودمان و به ویژه خانواده مان را مبتلا به کرونا نکنیم بسیار سخت‌تر از قبل است.

* شب یلدا، این طولانی ترین و یکی از خاطره انگیزترین شب‌های سال نزدیک است. صحبت تان با مردم در رابطه با برگزاری آیین شب یلدای امسال چیست؟

– از مردم خواهش می‌کنیم امسال تحت هیچ شرایطی شب یلدا کنار هم جمع نشده و دورهمی نگیرند. شعار هر سال شب یلدا رفتن در جمع خانواده و دورهمی و کنار گذاشتن تلفن‌های همراه بود اما شعار شب یلدای امسال نرفتن در دورهمی و کنار سایر اعضای خانواده و ارتباط با برادران و خواهران و سایر بستگان از طریق تلفن همراه و فضای مجازی است.

کادر درمان خسته شده‌اند و اکنون که اوضاع کرونا در کشور رو به بهبودی است، مردم همراهی کرده و در منزل بمانند چرا که یک شب یلدا و دورهمی‌های آن می‌تواند اوضاع را خراب کرده و شرایط را چند برابر بدتر کند.

*در طول دوران کرونا چند نفر از همکاران پرستارتان در محیط کاری شما به دلیل ابتلا به کرونا به درجه رفیع شهادت نایل آمدند؟

– ما متأسفانه چهار نفر از همکاران عزیز ما که سال‌ها برای خدمت به مردم و خدمت به سلامت مردم زحمت کشیده بودند را از دست دادیم و در بین 192 شهید مدافع سلامت کشور قرار گرفتند.

* یک خاطره هم از شیرینی‌های پرستاری بیان بفرمایید.

– پرستاری در کنار سختی‌ها و خاطرات بد خود، خاطرات شیرینی هم دارد. یک خاطره خوش بنده در یک روز پرستار سالیان گذشته بود که در محل کارم حضور پیدا کردم و دیدم اول صبح پسربچه چهار-پنج ساله مبتلا به سرطان خونی که پرستاری از او را برعهده داشتم درب را باز کرده و وارد اتاقم شد و دو عدد خیارچنبر به من هدیه داد و گفت آقای دکتر روز پرستار مبارک. مادرش تعریف کرد که دیشب وقتی فهمید روز پرستار نزدیک است این دو خیار را از باغ چید و زیر بالش خود گذاشت تا امروز بیاورد به شما بدهد و روز پرستار را با این هدیه تبریک بگوید.

*در بین مشکلات این شغل کدام مسأله در اولویت توجه و حل توسط وزارت بهداشت، دولت و مجلس قرار دارند.

– مهمترین مسأله‌ای که چندین سال است در مجلس و دولت مطرح بوده و حل نشده است، تعرفه گذاری پرستاری است که باید به آن پرداخته و حل شود. حقوق و مزایای پرستاران بسیار کم بوده و طرح و کارانه آن‌ها نسبت به درآمد پزشکان بسیار پایین است و باید بیشتر به شرایط رفاهی پرستاران رسیدگی شود.

انتهای پیام/

پست قبلی

ابطال رای بازنشستگی پرستاران/ تردید تامین اجتماعی در سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری

پست بعدی

پرداخت حقوق یا نواختن بوق؟!/به نام پرستار، به کام دیگران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x