مهاجـرت برای کسب احتـرام

به گزارش اقتصاد هرمزگان، پیش‌ از‌ این مسئولان از مهاجرت غیرعادی کادر درمان و افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران ایرانی آن‌ هم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خبر داده بودند، افزایش میل به مهاجرت اگرچه در تمام صنوف و گروه‌های جامعه ایران دیده می‌شد؛ اما به نظر می‌رسد در دوران همه‌گیری ویروس کرونا این مسئله در کادر درمان بیش از دیگران محقق شده‌است.
«محمدرضا ظفرقندی» رئیس سابق نظام پزشکی چندی پیش در این باره گفت: آمار درخواست «گود استندینگ» از سازمان نظام پزشکی به منظور مهاجرت آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای پاک کردن صورت مسئله باید بیان و برای آن چاره اندیشیده شود که البته به شرط نگرش علمی و داشتن گوش شنوا برای نصایح کارشناسان، راهکار حفظ این سرمایه‌های گرانقدر ملت وجود دارد.
وی بیان کرد‌: سختی‌های راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و تعهدات گوناگون و متعدد قانونی و غیر قانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زائل و میل به مهاجرت را در پزشکی افزایش می‌دهد.
به گفته کارشناسان با وجود کمبود بیش از ۵۰ هزار پزشک و پرستار در کشور، تنگناهای اقتصادی باعث شده هزاران پزشک و پرستار ایرانی در شرایط بحران کرونا و کمبود کادر درمان، خود را آماده مهاجرت به خارج از کشور کنند.فشار کاری بالا به ویژه در دوران پاندمی کرونا، جذابیت‌های مقصد و مشکلات متعدد مبدا باعث مهاجرت تعداد زیادی از پرستاران و کادر درمان شده است.
در این میان پرستاران که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده‌اند بیش از دیگران به فکر مهاجرت از کشور برای رسیدن به شرایط مطلوب هستند، هرمزگان از جمله استان‌هایی است که همواره با کمبود پرستار و کادر درمان مواجه بوده است و افزایش میل به مهاجرت پرستاران بیش از پیش استان را ب چالش مواجه خواهد کرد.
برای بررسی بیشتر چالش مهاجرت پرستاران در استان هرمزگان به سراغ «مرتضی حکمتی» رئیس خانه پرستار استان رفتیم تا از ابعاد مختلف این پدیده اطلاع یابیم.
حکمتی در ابتدا به فشار کاری زیاد شغل پرستاری اشاره کرد وگفت: شرایط سخت کاری و پرداختی های بسیار کمی که پرستاران دریافت می‌کنند باعث دلسردی آن‌ها شده‌است، کمبود نیرو در سطح کشور باعث می‌شود پرستاران فشار کاری زیادی را متحمل شوند.

سه هزار پرستار برای دو میلیون جمعیت

وی ادامه داد: در استان هرمزگان با نزدیک به دو میلیون جمعیت، با احتساب کل نیرو‌های خصوصی و غیر خصوصی حدود ۳۰۰۰ پرستار مشغول به کار هستند که به واقع نسبت به شرایط‌ نرمال جهانی که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از جمعیت ۹ پرستار در نظر گرفته شده، شرایط بسیار نامتوازن و تعداد پرستاران استان از استانداردها بسیار کم تر است.

فرصتی که از دست دادیم

رئیس خانه پرستار استان هرمزگان گفت: متاسفانه در آزمون‌های استخدامی که برگزار می‌شود بسیار ضعیف عمل می‌کنیم که این موضوع خود یکی از علت‌های کمبود نیرو است. در دوران همه‌گیری کرونا مدت زیادی استان هرمزگان در شرایط قرمز قرار داشت که زمان مناسبی برای درخواست نیروی بیشتر و جذب تعداد بیشتری از پرستاران بود که متاسفانه این امر به درستی صورت نگرفت.

مهاجرت برای دریافت احترام

وی تصریح کرد: تعداد کم پرستاران شرایط بسیارسختی را به وجود می‌آورد که سبب می‌شود همکاران ما گذر از این سختی‌ها و رسیدن به شرایط مطلوب در کشور‌های اروپایی را ترجیح دهند.
حکمتی اضافه کرد: یکی دیگر دلایلی که سبب مهاجرت پرستاران می‌شود شان اجتماعی و کاری پرستاراست، در جایی مانند هرمزگان اگر به بیمارستان‌ها سر بزنید و از پرستاران بپرسید که رفتار مدیر نسبت به کادر پرستاری چگونه است متوجه خواهید شد که تا چه اندازه شان و منزلت پرستار را پایین می‌آورند.
وی ادامه داد: به همکاران پرستار ما توهین می‌کنند، یک پرستار برای درخواست مرخصی که حق طبیعی وی است باید به مسئول مافوق خود التماس کنند، آنچه ذکر شد مسائل مهمی است که پرستاران هر روزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فریب بزرگ قراردادهای ۸۹ روزه

رییس خانه‌ی پرستار هرمزگان در ادامه به نیروهای قراردادی اشاره کرد و افزود: نیروهای پرستاری قراردادی امنیت شغلی ندارند، دراین اوضاع همه‌گیری کویید با یک سری از پرستاران قرارداد های ۸۹ روزه‌ای تنظیم می‌کردند و به آن‌ها وعده دادند که بعد از ۸۹ روز شما‌ را استخدام می‌کنیم اما بعد از هر پیک کرونا تعدادی از آن‌ها را از کار بی کار می‌کردند‌.

عدم امنیت شغلی در بخش خصوصی

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود امنیت شغلی، واگذاری مشاغلی مانند پرستاری به بخش خصوصی است پرستاری جزء مشاغل حکومتی است و واگذاری آن به بخش خصوصی اشتباه است در بحث سلامت واگذاری به بخش خصوصی سبب می‌شود در مواقعی که نارضایتی در بین کارکنان کادر درمان ایجاد شود خسارت و زیان متوجه مردم شود و مشکلات متعددی به بار آید.
حکمتی تاکید کرد: قطعا پرستاران با این شرایط و نبود امنیت شغلی مهاجرت به یک مقصد امن تر را ترجیح می‌دهد.
حکمتی ادامه داد: در همه‌گیری و شرایط سختی که پشت سرگذاشتیم کادر پرستاری در بدترین و سخت‌ترین شرایط مانند سربازان جنگی به کار خود ادامه دادند اما درعوض پرداختی‌هایی بسیار کمتر از حق طبیعی‌شان دریافت کردند.
وی گفت: در زمان همه‌گیری به عنوان پاداش به این مدافعان سلامت ۱۵ هزارتومان پرداخت شد که سبب شد خیلی از همکاران این پول را برگدانند و به واقع به آن‌ها توهین شد‌، در بحث کارانه‌ای که در بیمارستان‌ها به کادر درمان پرداخت می‌شود نیز تقسیم بسیار ناعادلانه‌ای صورت می گیرد که این موضوع نارضایتی زیادی در بین کادر پرستاری ایجاد کرده است.

ارجاع به حراست با بیان مشکلات

حکمتی خاطرنشان کرد: به جز مشکلات متعددی که گفته شد ما پرستاران در هرمزگان مشکل مدیریتی داریم و متاسفانه سیستم حراستی بسیار حاکم است، کافی است که از یک مدیر انتقاد کنیم، یا بگوییم در فلان بخش مشکل داریم و نیاز به تجهیزات است اولین کاری که می‌کنند پرونده سازی و فرستادن ما به حراست است.

رئیس خانه پرستار استان هرمزگان گفت: به طور مثال سه سال پیش چندین آمبولانس به کشور وارد شد که بدترین و فرسوده ترین آن‌ها به هرمزگان رسید اینگونه مسائل قطعا چالش‌های کادر درمان را بیشتر خواهد کرد اما نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم مقامات بالا دستی باید سعی در رفع آن‌ها و دفاع از حقوق کادر درمان و هم استانی‌ها داشته باشند، ما همیشه سعی داریم محترمانه مشکلات را مطرح کنیم تا بهبودی در امور حاصل شود.
وی در پایان گفت: امید‌واریم مسئولا ‌ذی‌ربط به مشکلات کوچک و بزرگ کادر درمان رسیدگی کنند تا ما بتوانیم ازعلم و تجربه‌ی این افراد برای بهبود کشور بهره ببریم در غیر این صورت با کمال تاسف هر روز شاهد مهاجرت و از دست دادن این افراد و سایر نخبه‌ها خواهیم بود.

https://eqtesadhormozgan.com/?p=803

 

پست قبلی

پرستاری از روان پرستاران/۴۰۰ پرستار به دلیل مشکلات ریوی از چرخه درمان خارج شدند

پست بعدی

سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ببینید/ نمایندگان مجلس تنها بخشی از صندوق‌ها را می‌بینند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x