پرستاران، قربانیان قطعی کرونا

بازدیدها: 244

«محمد شریفی مقدم» در گفت‌وگو با «رسالت» نیز از این روند انتقاد کرده و در ابتدا با اشاره به‌ضرورت واکسیناسیون گروه بهداشت و درمان و به‌ویژه پرستاران می‌گوید:«در بیماری‌های عفونی واگیردار، کسانی که بیشترین مواجهه را با عوامل بیماری‌زا دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و این اصلی ثابت شده است و اگر قرار بر انجام واکسیناسیون است باید آن‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند در اولویت اول باشند که  بالطبع در صف اول هم پرستاران جای می‌گیرند. آن‌ها تنها گروهی هستند که بیشترین مواجهه را با بیماری کرونا دارند. طبق آمارها حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هم‌گروه کادر بهداشت و درمان‌اند و باید تمامی این گروه واکسینه می‌شدند و قابل تحقق هم بود.
همچنین باتوجه به این‌که پرستار باید الزاما ۲۴ ساعت، بر بالین بیمار حاضر باشد و بیشترین ارتباط را با کرونایی‌ها دارد، نباید واکسیناسیون این‌قدر به تأخیر بیفتد و یا با کندی انجام شود. بیشترین مشکلی که بیماران کووید دارند، تنفس است و پرستاران ترشحات ریوی بیمار را ساکشن می‌کنند و بیشترین رسیدگی به بیمار ازنظر کمی و کیفی توسط پرستاران صورت می‌گیرد و در این زمینه، پزشکان کمتر با عامل بیماری‌زا رودررو هستند. البته نمی‌خواهم بگویم که پزشکان نباید واکسن تزریق کنند، آن‌ها هم در گروه کادر بهداشت و درمان قرار دارند و باید در اولویت باشند اما به نسبت پرستاران کمتر در معرض خطر هستند.»
 پرستاران ما مثل سربازانی هستند که بدون سلاح به میدان جنگ رفته‌اند
دبیرکل خانه پرستار در ادامه به این موضوع اشاره دارد که حدود  ۱۰۰ کشور دنیا، بحث واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان را اعم از پزشک و پرستار و سایر گروه‌های فعال در این بخش حل کرده‌اند، به این معنا که اولین محموله واکسن که به این کشورها وارد شده به کادر بهداشت و درمان اختصاص‌یافته. حالا تصور کنید که ا ز ابتدای امسال هشت نفر از کادر پرستاری ما براثر ابتلا به کرونا جانشان را ازدست‌داده‌اند و در این زمینه وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد و یا هرکس دیگری که در این حوزه تصمیم‌گیر است؛ از رئیس‌جمهور که رئیس ستاد ملی مبارزه با کروناست تا افراد دیگری که می‌توانستند در این بخش تصمیمات سازنده بگیرند و اقدامات درست را به سرانجام برسانند. حدود سه ماه است که در حال وارد کردن واکسن هستند و از ابتدای امسال هشت نفر پرستار به دلیل کرونا جان داده‌اند، نام این مسئله را باید سهل‌انگاری گذاشت. وقتی شما واکسن وارد کرده‌اید و هنوز تزریق پرستارانتان را تکمیل نکرده‌اید، یعنی ساده به موضوع کرونا نگاه می‌کنید و عامل مرگ آن‌ها مسئولان وزارت بهداشت و رئیس و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند و از دو جهت هم تقصیر دارند؛ یکی ازاین‌جهت که محدودیت‌ها را برداشتند و از جهت دیگر، در حوزه واکسیناسیون کسانی را در برابر سیل سهمگین موج چهارم قرار دادند که هیچ‌گونه سلاح دفاعی‌ای در اختیار نداشتند، درست مثل این است که سربازی را به میدان جنگ بفرستید و به او فشنگ ندهید، معلوم است که در این شرایط، سرباز ما شکست می‌خورد و این وسط قربانی خواهد شد و عوامل اجرایی ما که در رأسش رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارد، در مرگ این پرستاران مقصرند و آمار مرگ‌ومیر این گروه‌ها در دنیا جزء بالاترین آمارهاست. این‌که وزیر بهداشت گفت، کاری می‌کنیم که دنیا بهت‌زده شود، واقعا دنیا بهت‌زده است که چطور ۱۱۰ یا ۱۳۰ پرستار ما براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند، درحالی‌که این آمار در دنیا بسیار کمتر است و به‌ویژه بعد از واکسیناسیون، آماری مبنی بر مرگ‌ومیر پرستارها در دنیا گزارش نشده، چون آن‌ها با تزریق واکسن، پرستارانشان را ایمن کرده‌اند. از قول معاون پرستاری ما عنوان‌شده بود که ۸۰ درصد پرستاران واکسینه شده‌اند، این آمار حدود  ۲۰ درصد بود و بعد از اعتراضاتی که صورت گرفت، به حدود ۳۵ درصد رسید.»
  واکسیناسیون در تمام دنیا شفاف است
«شریفی مقدم» در مورد نحوه توزیع واکسن نیز نکاتی را مطرح کرده و عنوان می‌کند:« طبق آمارها یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد شده اما این‌ها در کجا توزیع و مصرف شده است؟ البته می‌دانیم که این توزیع شفاف نبوده و واکسن‌ها به کسانی تزریق‌شده که اصلا جزء گروه‌های اولویت‌دار نبوده‌اند. در اینجا باید واقعا این سؤال را از وزارت بهداشت پرسید که چرا نظارت نکرده‌اند؟ در تمام دنیا بحث واکسیناسیون بسیار شفاف است و دقیقا می‌دانند چه کسانی تزریق کرده‌اند و چه کسانی نکرده‌اند تا آن‌هایی که تزریقی نداشته‌اند را رصد کنند. طی روزهای قبل، این آمار ارائه شده بود که در دنیا ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده و طبق فهرستی که دارند مشخص است چه کسی با چه شغلی و چه سنی این واکسن را دریافت کرده، حتی موقعیت جغرافیایی آن‌ها هم معلوم است و می‌دانند دوز دوم را چه موقع باید تزریق کنند. این آمارها در کل دنیا اعلام شده و به‌صورت جزئی هم برای رسانه‌ها قابل‌دسترسی است و نقطه ابهام‌برانگیزی وجود ندارد، چون موضوع پنهانی نیست و شفاف اطلاع‌رسانی می‌شود. در کشور ما جدا از کوتاهی‌های صورت گرفته، یا نخواستند یا نتوانستند واکسن‌های وارداتی را درست توزیع و پرستاران را ایمن کنند.»
نشت‌سهمیه واکسن بیمارستان‌های خصوصی به افراد غیراولویت دار/ چرا به سازمان نظام پزشکی واکسن دادند به‌نظام پرستاری نه؟
دبیرکل خانه پرستار اضافه می‌کند: «کادر پرستاری ما حدود ۲۰۰ هزار نفرند و فکر می‌کنم کادر بهداشت و درمان ما ۶۰۰ هزار نفرند که این‌ها رقمی نیست و می‌توانستند به‌سادگی واکسن را تأمین و تزریق کنند، اما این کار را انجام ندادند و  حتی درست هم توزیع نکرده‌اند و ما اطلاع داریم که به هر بیمارستان خصوصی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دوز واکسن داده‌اند اما در ایام عید گفته‌اند برخی پرستاران مرخصی بوده‌اند و به این دلیل، واکسن را به افراد دیگری که در اولویت نبوده‌اند تزریق کرده‌اند اما مگر چنین چیزی ممکن است؟ امسال مثل سال گذشته، مرخصی پرستاران لغو شده بود و در سراسر کشور آماده‌باش بودند. خیلی‌ها بدون رعایت اولویت‌بندی، به منشی مطب و یا اعضای خانواده خود واکسن را تزریق کرده‌اند، آن‌هم واکسنی که باید به کادر بهداشت و درمان تزریق می‌شد. درواقع وزارت بهداشت، تعداد مشخصی واکسن را به دانشگاه‌ها داد و آن‌ها نیز در اختیار بخش خصوصی گذاشتند که بعدهم مشخص شد به غیراولویت‌ها تزریق شده است. از سوی دیگر، به سازمان نظام پزشکی واکسن داده‌اند اما چرا به‌نظام پرستاری که در صف اول مقابله با کرونا ایستاده، واکسنی نداده‌اند؟ درست است که نظام پرستاری ما توان و جنم پیگیری این مسئله را ندارد اما بالاخره مشخص است که جان پرستار درخطر است و باید حق آنان را به‌نظام صنفی مربوطه می‌دادند. در حال حاضر سازمان نظام پزشکی در یک مرحله ۴۵ هزار دوز دریافت کرده که نشان‌دهنده توزیع نامناسب است.»
  تبعیض میان پزشک و پرستار در نوع واکسن 
او تأکید می‌کند که «در جریان تزریق واکسن به کادر درمان هم تبعیض قائل شده‌اند و واکسن چینی را که کیفیت بهتری دارد به پزشکان تزریق و یک شاخه گل هم تقدیمشان کرده‌اند و پرستاران، نوع هندی را دریافت کرده‌اند، این یعنی در نوع واکسن هم تفاوت قائل شده‌اند و نشان می‌دهد مدیریت کرونای ما افتضاح است و دود این مدیریت بد، به چشم مردم و پرستاران می‌رود. قبل از عید مسیرها را بازگذاشتند و مردم به هر نقطه‌ای که خواستندسفر کردند و اکنون هم تعداد تلفات به بالای ۳۰۰ نفر رسیده و جور بد عمل کردن مسئولان را باید پرستارانی بکشند که هنوز خیلی‌هایشان واکسنی دریافت نکرده‌اند و ما به‌عنوان خانه پرستار، بسیار از این مسئله گله‌مندیم و وزارت بهداشت و مجموعه ستاد ملی مبارزه با کرونا را مقصر این وضع می‌دانیم.»

پست قبلی

واکسیناسیون کرونا در ایران؛ اندک و پرابهام

پست بعدی

هفته آینده وضع خیلی بدتر از این هفته می‌شود/آغاز واکسیناسیون با پوشش بالا تا ۲۰ روز دیگر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x