پرستاران رکن اصلی نظام سلامت هستند

ولادت با سعادت بزرگ بانوی کربلا، رمز ماندگاری نهضت عاشورا، اسوه صبر و شکیبایی، پرستار عشق و زیبایی، حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار بر جامعه پرستاری مبارکباد.

درست در زمانی که همه آحاد جامعه با بحران ناشناخته‌ای به نام اپیدمی کرونا مواجه شد عزیزان شاغل در گروه بهداشت و درمان کشور باید در صحنه مبارزه قدم برمی داشتند تا به حل مسئله و مشکل بپردازند و جا دارد از تلاش همه گروههای مختلف پزشکی و پیراپزشکی به واسطه این حضور همه جانبه صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.

پرستار یکی از اصلی ترین ارکان نظام سلامت است و پرستاری امروز در قالب پرستاری نوین سعی دارد تا علاوه بر امر مراقبت که به عنوان اصلی ترین رسالت پرستار در جامعه تعریف شده است به مسائل تخصصی و ایفای نقشی نوین در نظام سلامت بپردازد.

بر خود لازم میدانم یادی کنم از تمامی عزیزانی که در لباس مقدس پرستاری و در مسیر التیام دردی از درمندان جان خود را تسلیم کرده و به مقام شامخ شهادت نائل آمدند و نتیجه این حضور پاک و صادقانه‌شان عزت برای خود و آبرو برای فعالان در این لباس است.

در عصر حاضر حیطه فعالیتهای پرستاری صرفاً در بیمارستان و در بخشهای بستری نیست و پرستاری امروز سعی دارد با نگاه تخصصی به ایفای نقش متفاوت بپردازد و با تربیت پرستاران تخصصی سعی دارد در امر پیشگیری از بیماریها وارتقای بهداشت که باید همیشه مقدم بر درمان باشد فعالیت جدی خود را نهادینه کند.

جامعه پرستاری امروز با تربیت پرستاران تخصصی در گرایش های مختلف مانند پرستاری سلامت جامعه، پرستاری مراقبت های ویژه، پرستاری کودکان، پرستاری اورژانس، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، پرستاری سالمندی، پرستاری نظامی، روان پرستاری، مدیریت پرستاری وغیره به صورت متمرکز به ارتقاء سطح کیفی و کمی سلامت آحاد جامعه پرداخته است.

با توجه به اینکه ارگان هدف پرستار یک موجود چند بعدی است که دارای ابعاد پیچیده فیزیولوژیک، بیولوژیک مذهبی، روانی و ابعاد اجتماعی می‌باشد، پرستار باید قابلیت تجزیه و تحلیل این ابعاد مختلف را داشته باشد و به حل نیازهای مختلف بپردازد. لذا پرستاری هنر شناسایی نیازها و برنامه ریزی در جهت برآورده نمودن این نیازهاست که ماحصل آن حاصل شدن سلامتی و تزریق نشاط به قلب خانواده است.
حقیقت این است که انسان و این ابعاد پیچیده‌ای که داراست در زمان بیماری با توجه به نوع اختلال و شرایط جسمانی که مبتلا می شود با نوسان شدید نیازها مواجه است که هر یک از این نیازها می‌تواند یک فرد را دچار بحرانهای جدید غیر از مشکلات جسمانی نماید و نگاه مختلف مردم به این ابعاد و مسئولیت های اجتماعی که دارند سبب می‌شود فعالیت با آنها بسیار سخت و پیچیده باشد و من به همکارانم می‌بالم که در این حوزه خطیر، وسیع و پیچیده گام نهاده اند و با انرژی و توانی مضاعف هر روز به خدمت در این عرصه می پردازند و به بهسازی احساسات درونی بیماران در کنار سایر ابعاد میپردازند.

متاسفانه شاهد آن هستیم که هر ساله تعداد قابل توجهی از پرستاران متخصص که در حال فعالیت در مراکز دولتی و غیر دولتی هستند با نارضایتی از ناملایمتها و بی توجهی‌ها و دلایل مختلف از کار درمانی خارج می‌شوند و بدلایل متفاوت ممکن است به نتایج ناخوشایند تری بیانجامد و آن مهاجرت پرستاران است که توانمندی های بسیار بالایی در داخل کشور به دست آورده اند و کار بجایی رسیده است که بسیاری از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس از این تخصص و خدمات به آسانی بهره مند خواهد شد و ملت ما از این سرمایه ارزشمند کم بهره شوند.

لازم است در کنار توجه به بیمار و قشر بیمار دار به سلامت متولیان مراقبت از بیماران پرداخته شود و با ایجاد انگیزه به دلگرم نمودن این عزیزان پرداخته شود.

انتظار پرستاران همانگونه که در آخرین دیدار پر برکت مقام معظم رهبری با این عزیزان در زمستان ۹۸ توسط معظم له بیان شد هویت بخشیدن و نگاه مستقل به آنهاست.

البته پرستاری در رقابت با سایر گروههای پزشکی نیست و هدف از هویت مستقل احصاء مصادیق واقعی و جایگاه اصلی این حرفه است.
مجددا روز پرستار را به سپید جامگان سراسر ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

رئیس خانه پرستار استان خوزستان
دکتر خالد بیت سعید

http://jonoobfardanews.ir/?p=33406

پست قبلی

قصه‌ی پرغصه‌ی پرستاران هرمزگان/تذکر، تنبیه و توبیخ در عوض رسیدگی به مشکلات

پست بعدی

انتظارات جامعه پرستاری پس از دو سال جانفشانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x