کلیددولت در قفل کرونا هرز می‌چرخد

بازدیدها: 143

بسیاری بر این باورند که چنانچه دولت و شخص رئیس‌جمهوری در برابر برخی سیاست‌های پیشگیرانه نظیر قرنطینه خانگی یا قرنطینه شهرها مقاومت نمی‌کرد یا با بقیه نهادهای مسئول در این زمینه مثل نیروهای مسلح، فعالانه‌تر همکاری می‌کرد، امروز شاهد وضعیتی نبودیم که روحانی از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی و در معرض ابتلا بودن ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر، سخن بگوید. حسن روحانی صبح روز شنبه ۲۸ تیرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گزارش وزارت بهداشت در خصوص وضعیت ابتلای مردم به کرونا گفت: «تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شدند و قریب حدود ۱۴ هزار نفر هم عمرشان را در این مدت ازدست‌داده‌اند.»
رئیس‌جمهور همچنین با پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آینده گفت: «در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا خواهند بود. در همین گزارش پیش‌بینی شده است که تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش‌بینی کنیم حدود دو برابر آن مقداری است که ما در طول ۱۵۰ روز شاهد آن بوده‌ایم.»ارقام اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهوری آن‌قدر بزرگ و رعب‌آور بود که باعث شد علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دست به توییت ببرد. معزی در تکمیل اظهارات رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: « همان‌گونه که رئیس‌جمهور اعلام کردند، تحلیل ‎ارائه‌شده مستند برآورد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در آن براساس یک سناریوی تخمینی تاکنون ۲۵میلیون ایرانی با ‎کرونا درگیر شده و ایمنی کاملی به دست آورده‌اند و تا مدتی در معرض ابتلای مجدد نخواهند بود.» بااین‌حال، همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، رفتار فعالانه‌تر و مسئولانه‌تر رئیس‌جمهوری در برخورد با کرونا، می‌توانست امروز تا حد قابل‌توجهی از آمار ۲۵ میلیون نفری مبتلایان به کرونا در ایران بکاهد. اما روحانی چه کرد که باعث شد وضعیت به اینجا کشیده شود؟
مقاومت بیجا در برابر سیاست‌های علمی
انفعال تیم دولت، باعث شد تا در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، پرواز‌های شرکت ماهان، یا برخی پاساژ‌های بزرگ با هزار خواهش و التماس، تعطیل شوند. از طرفی وقتی بقاع متبرکه نظیر حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه بسته شدند، یکسری از فروشگاه‌ها که ضرورتی برای فعالیت نداشتند، همچنان باز باقی ماندند. از سوی دیگر، بسیاری بر این باورند که دولت سیاست قرنطینگی را باید قبل از آغاز سال جدید و پیش از آغاز سفرهای نوروزی اعمال می‌کرد اما متأسفانه تأخیر در ممنوعیت سفرها و با افزایش تردد در شهرها، انتشار ویروس کرونا بیشتر شد و همین، وضعیت را سخت‌تر کرد. شاید بهتر بود شخص رئیس‌جمهور، نظرات علمی و کارشناسی را در ارتباط با همه‌گیری کرونا و همچنین تجربیات موفق جهانی مانند کشور چین را مدنظر قرار می‌داد اما به طرز شگرفی با مقاومت دولت نسبت به ایجاد شرایط قرنطینگی و اعمال محدودیت در ترددها، مواجه شدیم.
شانه خالی کردن از بار مسئولیت
پس از آغاز به کار ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست نمکی وزیر بهداشت در تاریخ ۶ اسفند ۹۸، مسائل و مایحتاجی نظیر تأمین کالا، ارائه خدمات، فراهم کردن استاندارد‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، همگی به دوش وزارت بهداشت افتاد. به‌هرروی وزیر بهداشت تا مرحله‌ای توانست این ستاد را تمشیت کند و کشور را با مسیر جلوگیری از شیوع کرونا همراه کند، اما از جایی به بعد که شیوع کرونا طغیان کرد و از کنترل وزارت بهداشت خارج شد، مسلما دیگر وزیر بهداشت به‌تنهایی قادر به کنترل شرایط نبود. تیم وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی زیر فشار قرار گرفته بود که رئیس‌جمهوری و معاون اول او، خود را به‌طور کامل از این فضا کنار کشیده و وزیر بهداشت را یک‌تنه وارد کارزار مقابله با ویروس کرونا کرده بودند. بنابراین ما یک‌بار دیگر شاهد بودیم که برخی از دولتمردان چگونه در یک شرایط مهم و حساس کشور، خود را از صحنه کنار کشیدند؛ رفتاری که پیش‌ازاین، در ماجرای افزایش قیمت بنزین و پیامدهای تلخ آن نیز شاهدش بودیم.دولت نه‌تنها خود از پذیرش مستقیم مسئولیت ستاد ملی مبارزه با کرونا شانه خالی کرد، بلکه نسبت به برخی کمبودها و ضعف‌ها ازجمله نسبت به تهیه مایحتاج تیم‌های پزشکی نیز غفلت ورزید. اهمال دولت در برابر احتکار ماسک و بقیه اقلام ضروری که موجب افزایش چند برابری این اجناس شد نیز از دیگر مواردی بود که باعث می‌شدند تا نمکی وزیر بهداشت، در نامه‌نگاری‌های جداگانه با مسئولین ذیربط، خواستار اصلاح روندهای غلط و مشکل‌زا شود. نمکی دریکی از این نامه‌ها به حسن روحانی در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، نوشت: «آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری به دیگر کشورها تلنبار کنند.»بسیاری بر این باورند که چنانچه دولت در برابر برخی سیاست‌های پیشگیرانه نظیر قرنطینه خانگی یا قرنطینه شهرها مقاومت نمی‌کرد یا با بقیه نهادهای مسئول در این زمینه مثل نیروهای مسلح، فعالانه‌تر همکاری می‌کرد، امروز شاهد وضعیتی نبودیم که رئیس‌جمهور از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی و در معرض ابتلا بودن ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر، سخن بگوید.
نامه مهم لاریجانی به رهبر انقلاب
ضعف‌هایی که در ستاد مقابله با کرونا وجود داشت، موجب شد تا علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، از ایشان درخواست کنند تا رئیس‌جمهور شخصا ریاست این ستاد را بر عهده بگیرد. مسعود پزشکیان نایب‌رئیس وقت مجلس روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۸ در برنامه‌ای تلویزیونی، با اشاره به نامه لاریجانی به رهبر انقلاب، تأکید کرد: «رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، محتوای نامه تا جایی که خبردارم برای این بود که مسئولیت ریاست مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و به عهده دولت بگذارند.» بااین‌حال، حسن روحانی، به‌نوعی از پذیرفتن این مسئولیت شانه خالی کرد و گفت: «من هفته‌ای یک‌بار در جلسات ستاد مبارزه با کرونا حضور می‌یابم.»
نویسنده : حسام رضایی |
کلیددولت در قفل کرونا هرز می‌چرخد

پست قبلی

وضعیت مرگ های کرونایی در موج جدید بیماری/سهم گروه های پرخطر

پست بعدی

جذب نیروهای جدید کادر درمان در همه استانها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x