اضطراب و فشار کاری پرستاران در سه پیک کرونا افزایش یافت/ نقش نهادهای مذهبی در کاهش بار روانی

بازدیدها: 354

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ابتلای ۴۰ هزار پرستار کشور به ویروس کرونا، اظهار کرد: تاکنون حدود ۷ هزار پرستار مبتلا از چرخه کار خارج و ۷۰ پرستار نیز در مقابله با این بیماری شهید شده‌اند.

وی با پرداختن به فوت یکی از پرستاران در شیراز، ادامه داد: این پرستار باردار و در هفته بیست و هفتم حاملگی‌اش بود، ولی به خاطر کار در نتیجه ابتلای به کرونا هم خود و هم نوزادش از دنیا رفتند. مادران باردار جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و نباید در این زمان در بیمارستان کار کنند و این خلاف مقررات است. علت کار کردن این بانوی پرستار عدم امنیت شغلی به دلیل استخدام شرکتی بود؛ زیرا با گرفتن مرخصی استعلاجی شرکت مربوطه بلافاصله شغل او را به شخص دیگری می‌داد. فشار‌های کاری و روانی بر روی پرستار‌ها بسیار زیاد شده و چند هزار نفر ترک شغل کرده‌اند.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار پرستار در مراکز درمانی به خدمت مشغول هستند، گفت: تعداد پرستار کافی برای اخذ حداقل استاندارد‌های مراقبتی از سوی مردم یا بر اساس تخت بیمارستانی یا جمعیت محاسبه می‌شود. باید به ازای هر هزار نفر جمعیت سه پرستار وجود داشته باشند؛ لذا براساس جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در حال حاضر نیاز به ۲۵۰ هزار نیروی پرستار است. اگر بخواهیم به ازای هر تخت بیمارستانی محاسبه کنیم، باید ۲.۵ کادر پرستاری وجود داشته باشد. در طول عمر این دولت حدود ۴۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است؛ لذا با توجه به این آمار، باید حداقل ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری اضافه شوند. در حالی که در سال ۹۶ چهار هزار پرستار و در سال ۹۹ نیز ۷ هزار نفر استخدام شده‌اند.

دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: هر چقدر تعداد پرستار در بیمارستان‌ها کم شود، میزان مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند. به هر اندازه که تعداد پرستار‌ها افزایش یابد، میزان مرگ‌ومیر هم کاهش می‌‌یابد؛ چراکه مردم مراقبت بیشتری می‌گیرند. در واقع میزان نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها ارتباط مستقیمی با حق‌الناس دارد و این حق آنان است که از مراقبت‌های بیشتری برخوردار شوند.

شریفی‌مقدم با اشاره به پژوهش اخیری که دانشگاه لرستان در خصوص مسائل روحی و روانی پرستاران در اثر کرونا انجام داده است، گفت: میزان اضطراب در میان پرستاران به شدت بالا رفته است و این مسئله باعث می‌شود که میزان تمرکز آنان نیز کاهش یابد و از کارایی‌شان کاسته شود. برای کاهش مشکلات روحی و روانی می‌توان چند کار انجام داد؛ نخست اینکه آن‌ها را از عوامل اضطراب‌زا دور کرد و به آن‌ها استراحت داد تا ریکاوری شوند، اما سه پیک کرونا فرصت این ریکاوری را سلب کرده است؛ در حالی که اگر نیروی پرستاری کافی بود، فرصت استراحت به کادر پرستاری داده می‌شد.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه مسائل انگیزشی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در روحیه پرستاران تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: پرستاران کشور افراد معتقد و مؤمنی هستند و حمایت برخی اشخاص و نهاد‌های مذهبی و معنوی می‌تواند در افزایش روحیه آن‌ها مؤثر باشد. بسیاری از پرستاران سعی می‌کنند از طریق مراسم‌ دعا و توسل روحیه گرفته و بار روانی خود را تخلیه کنند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت حضور پرستاران در مبارزه با بیماری کرونا، یادآور شد: یک رزمنده هیچ‌گاه تفنگ خود را نمی‌اندازد، چراکه خط شکسته می‌شود. در مبارزه با کرونا نیز چنین است. اگر پرستار‌ها، که رزمندگان صف اول مقابله با کرونا هستند، شکست بخورند مردم آسیب می‌بینند.

انتهای پیام

پست قبلی

دبیرکل خانه پرستاری کشور در گفت‌وگو با ایمنا: پرستاران و رنج مضاعف روزهای کرونایی

پست بعدی

همه چیز درباره طرح جدید محدودیت های کرونایی/ پاسخ به ۲۱ پرسش شهروندان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x