سنگ‌اندازی در اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرسنل فوریت‌ها/ اورژانس پیش‌بیمارستانی به دنبال وقت‌کشی است

بازدیدها: 94

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کارگر آنلاین، مهم‌ترین چیزی که پرستاران و تکنسین‌های شاغل در اورژانس‌های کشور را آزار می‌دهد تبعیض در عین کار سخت و طاقت‌فرساست. ساعت‌های متوالی در صحنه‌های درگیری و خشونت و تصادفات جاده‌ای و … کار می‌کنند اما در اجرای قوانین حتی با دیگر پرستاران نیز برابر نیستند. اورژانس پیش‌بیمارستانی اخیراً پیگیر بوده تا در راستای بی‌اثر کردن قانون ارتقای بهره‌وری برای پرسنل فوریت‌های پزشکی، رای وحدت رویه‌ دیوان عدالت اداری که به نفع پرسنل فوریت‌های پزشکی برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری صادر شده بود، تعلیق حکم و در مراحل بعدی لغو حکم صادر شود. براساس ماده ۵ قانون ارتقای بهره‌وری تاکید کرده که کارکنان بالینی بخش دولتی و غیردولتی در نوبت‌های شب و ایام تعطیل با ضریب (۱.۵) محاسبه می‌گردد. مشمولین این ماده اجازه کار بیش از دوازده ساعت متوالی را نداشته و می‌توانند در صورت نیاز، ماهانه حداکثر (۸۰) ساعت براساس دستورالعمل ماده (۲) این آیین‌نامه با توافق کارفرما اضافه‌کاری انجام دهند. آنزمان که این قانون برای پرسنل اورژانس کشور به درستی اجرا نمی‌شد، طی پیگیری‌ها از دیوان عدالت اداری، نهایتاً رای وحدت رویه به نفع پرستاران صادر شد اما اورژانس پیش بیمارستانی مجدداً به دنبال بهانه‌گیری و حذف کارکنان فوریت‌ها از حقوق قانونی است.

محمد حسین‌پور، فعال صنفی پرستاری گیلان درباره مشکلات پرسنل فوریت‌های پزشکی می‌گوید: گروه‌های پرستاری در طول سالها ارائه خدمت همواره مورد استثمار و بی مهری قرار گرفته اند آنچنان که یا قوانین برایشان اجرا نمی‌شود و یا بطور ناقص اجرا می‌گردد اما در میان این گروه‌ها فوریت‌های پزشکی همواره مورد ظلم و تبعیض بیشتری قرار گرفته‌اند به طوری که حتی پس از گذشت سال‌ها از اجرای برخی قوانین برای گروه‌های پرستاری، اجرای آن در فوریت‌های پزشکی همواره با اما و اگر همراه بوده است، بدون شک خاص‌ترین مورد از این قوانین، قانون ارتقا بهره‌وری است.

او ادامه داد: قانونی که با وجود صدور رای وحدت رویه از سوی دیوان عدالت اداری و ابلاغ آن به سرپرست اورژانس کشور در سال ۹۷ تاکنون در اجرا با سنگ اندازی‌های بسیاری همراه بوده است به طوری که در تازه‌ترین مورد و در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی بر پیگیری مسئولین اورژانس پیش بیمارستانی برای تعلیق حکم و در مراحل بعدی لغو رای صادر شده از سوی دیوان شنیده شده که با پیگیری انجمن فوریت‌های پزشکی این خبر از سوی معاون دیوان عدالت اداری تایید و دلایل اورژانس را بالینی نبودن شغل فوریت‌های پزشکی عنوان نموده‌اند.

این فعال صنفی پرستاری تصریح کرد: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در آیین نامه اجرایی قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت (تصویب‌نامه شماره ۲۲۲۱۶۸/ت ۴۳۶۱۶هـ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۱ هیات وزیران) و در ماده ۱ صریحا اشاره شده است که شاغلین بالینی به کارکنان رسته بهداشتی، درمانی اطلاق می‌شود که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روزی دولتی (کشوری و لشکری) و غیردولتی به بیماران بستری به صورت مستقیم ارایه خدمت می‌دهند و شامل پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران، ماماها، پزشکان، کاردان‌ها و کارشناسان اتاق عمل، کاردان‌ها و کارشناسان هوشبری و شاغلین رشته شغلی ” فوریت‌های پزشکی” می‌باشند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در طرح طبقه‌بندی مشاغل وزارت بهداشت اصلاحیه سال ۹۸ ، عنوان شغلی فوریت‌های پزشکی از مسئول امور فوریت‌های پزشکی به کارشناس، کاردان و تکنسین بالینی فوریت‌های پزشکی تغییر یافته است و اصولا فارغ از تمامی این مستندات ماهیت ارائه خدمت پرسنل فوریت‌های پزشکی تماما بر بالین بیمار می باشد، خدمتی که با اضافه شدن انواع تجهیزات پزشکی به کدهای عملیاتی روز به روز در حال ارتقا و پیشرفت است به نحوی که وجود تجهیزاتی از قبیل ونتیلاتور ، مانیتورینگ ، دی سی شوک و .. سبب شده هر آمبولانس تبدیل به یک تخت icu سیار گردد.

وی تصریح کرد: اصولا صحبت از ماهیت غیر بالینی فوریت‌های پزشکی آنچنان مضحک و به دور از ذهن است که باور این شایعه که در سازمان اورژانس کشور مدیرانی هستند که چنین تفکری دارند بسیار سخت می‌نماید، جامعه فوریتهای پزشکی کشور در شرایط بحرانی کنونی با جانشان در خط مقدم خدمت در حال انجام وظیفه اند. از سازمان اورژانس کشور و مدیران متولی درمان کشور انتظار می رود، در اجرای نص صریح قانون و پیگیری مطالبات قانونی کادر شریف فوریت‌های پزشکی کشور تلاش نمایند.
سنگ‌اندازی در اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرسنل فوریت‌ها/ اورژانس پیش‌بیمارستانی به دنبال وقت‌کشی است

پست قبلی

سکسکه هم به علائم کرونا اضافه شد

پست بعدی

اگر به دنبال اصلاح و شفافیت هستیم باید نقد خبرنگاران را به جان خرید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x