معاون وزیر بهداشت: زمان دقیق اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری معلوم نیست

بازدیدها: 148

دکتر عباس عبادی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ساعت سلامت افزود: دستورالعمل بازتوزیع منابع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اواسط شهریور به دانشگاههای علوم پزشکی ارسال شد. نظرات اصلاحی دانشگاهها در حال بررسی است. این نظرات تجمیع می‌شود و با انجام اصلاحات لازم با امضای وزیر بهداشت به زودی این دستورالعمل ابلاغ می‌شود.

وی گفت: مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبارات قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به بیمه‌ها چندین بار انجام شده است. قول داده بودند که اختصاص اعتبار در شهریور انجام شود که هنوز انجام نشده و امیدواریم خلف وعده نکنند. در هر صورت ما بر اساس قول مسئولان سازمان برنامه و بودجه قول می‌دهیم و نگران این هستیم که به موقع انجام نشود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: همچنان در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تخصیص داده شود. نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای اجرای این قانون اعلام کنیم. زمان‌هایی هم که قبلا اعلام کردیم بر اساس وعده سازمان برنامه و بودجه بود.

وی تاکید کرد: زمان اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به اقدام سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه بستگی دارد البته در همایش خدمت ماندگار هم وزیر بهداشت و هم رئیس جمهوری اعلام کردند که اعتبارات اجرای این قانون در شهریور اختصاص پیدا می‌کند و این قانون از شهریور اجرا می‌شود.

قول دادند شهریور پرداخت می‌کنند

دکتر عبادی افزود: در جلسه‌ای هم که با نماینده سازمان برنامه و بودجه داشتیم. قول دادند در شهریور بودجه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص پیدا می‌کند. ممکن است یک مقدار روال اداری داشته باشد. منتظر عملی شدن این وعده هستیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: مقدمات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی فراهم شده است. HIS بیمارستانها آماده و محاسبات احصا درآمدها انجام شده است. فقط مانده تخصیص بودجه و رسیدگی به اسناد، که امیدواریم زودتر انجام شود.

وی ادامه داد: شبیه سازی و بررسی‌های آزمایشی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و احصا درآمدها بر اساس شرایط مرداد انجام شده است. همه چیز برای اجرای این قانون آماده است. وزارت بهداشت همه وظایف خود را انجام داده است. آیین نامه‌ها ابلاغ شده و زیرساخت ها آماده است. فقط منتظر اختصاص بودجه هستیم.

دکتر عبادی اضافه کرد: بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به میزان ۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است. البته ۱.۶ میلیارد تومان هم از درآمدهای سال گذشته برای معوقه‌های زمستان پارسال وجود دارد. در مجموع ۶۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این قانون پیش بینی شده است.

معوقات کارانه پرستاران از چه زمانی پرداخت می‌شود

معاون وزیر بهداشت درباره پرداخت معوقات تعرفه های پرستاری گفت: بر اساس قانون بودجه معوقات تعرفه‌های خدمات پرستاری از اول فروردین پرداخت می شود. اما بر اساس تعهد نهاد ریاست جمهوری معوقات تعرفه‌های پرستاری باید از اول زمستان۱۴۰۰ به پرستاران پرداخت شود. امیدواریم که این تعهد انجام شود.

پرستاران چقدر کارانه می‌گیرند

وی درباره حداقل و حداکثر کارانه دریافتی پرستاران با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به خبرنگار ساعت سلامت گفت: میزان کارانه دریافتی پرستاران بر اساس تعداد مریض‌هایی که پرستاران در بیمارستان به آنها خدمت رسانی می کند، تعیین می‌شود. این میزان متفاوت است، ممکن است از بخشی به بخش دیگر یا بیمارستانی به بیمارستان دیگر متفاوت باشد. ممکن است کارانه یک پرستار به ۷ تا ۸ میلیون تومان هم برسد. کارانه پرستار دیگر یک میلیون تومان باشد.

دکتر عبادی ادامه داد: پیش‌بینی این است که میانگین کارانه پرستاران با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برسد. البته کف پرداختی ندارد، اگر پرستاری در جایی باشد که مریضی نداشته باشد، کارانه او صفر می شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: کارانه پرستاران بر اساس تعداد بیمارانی تعیین می شود که پرستار در طی ماه به آنها خدمت رسانی کرده است. ممکن است یک ماه شلوغ باشد و یک ماه خلوت باشد. حتی ممکن است تعداد بیماران با ماه قبل یکسان باشد اما شدت و میزان خدمات متفاوت باشد. میزان کارانه پرستاران رقم ثابتی نیست و بر اساس کارکرد و عملکرد آنان است.

پست قبلی

چرا نظر جامعه پرستاری نادیده گرفته شد؟

پست بعدی

خبر خوش برای پرستاران اخراجی دوران کرونا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x