ابطال رای بازنشستگی پرستاران/ تردید تامین اجتماعی در سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری

بازدیدها: 40

بازتاب؛ رعنا امیری– همین چند ماه پیش بود رییس قوه قضاییه کشورمان با پرستاران دیدار کرد و در ادامه طی حکمی به دیوان عدالت اداری خواستار اجراي قوانین معوقه و زمین مانده پرستاران شد. پرستارانی که عدم هماهنگی در اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور آنها را گلایه مند کرده و در آستانه «روز پرستار» بین خانه و محیط کارشان در رفت و آمد نگه داشته است.

آنها عقیده دارند رویه موجود مغایر با شعارهایی است که مسئولان در پاسداشت شغل آنها بر زبان می آورند.

در همین رابطه چند تن از پرستاران در گفتگو با «بازتاب» از مشکلاتی که در تکمیل پروسه اجرای قانون بازنشستگی برایشان پیش آمده است، گفتند که قابل تأمل است؛ گلایه هایی که مستند به آن هنوز در تعریف شغل پرستاری به عنوان یک شغل سخت و زیان آور نیز میان مسئولان تردیدهای جدی وجود دارد و همین موضوع در کنار برخی رفتار های سلیقه ای، پرستاران را سخت آزرده خاطر کرده است.

*50 روز بازنشسته بودم

«قانون مشاغل سخت و زیان آور، در بازنشستگی پرستاران اعمال نمی شود» جمله ای که با شنیدنش تعجب کردم. آنهم بعد از تایید حکم بازنشستگی ام و بعداز یک ماه و بیست روز بازنشسته شدن به من خبر دادند که باید به سرکار برگردم.»

حسین 53 ساله است و آنطور که خودش تعریف کرد از اسفند 96 به دنبال قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور رفته تا بتواند از این قانون بهره برده و بازنشسته پیش از موعد شود ولی آنچه از گفته های این پرستار زحمتکش برمی آید دقیقا زمانی که فکر می کرد موفق شده است، همه چیز تغییر می کند و بعد از کلی خداحافظی و وداع با همکاران و محیط کاری اش، در تماسی تلفنی او را باخبر می کنند که برنامه هایش در بیمارستان آماده است و باید سر شیفت خود حاضر شود.

او که یکبار پرستار نمونه کشوری شده و در سال 80 از دستان وزیربهداشت، تقدیرنامه دریافت کرده است و سه بار هم پرستار نمونه بخش خود بوده است می گوید:« از مهر 99 به من گفتند که حکم بازنشستگی شما قطعی شده و دیگر سرکار نیایید. اما فقط 50 روز توانستم از این قانون بهره ببرم و همانطور که گفتم دوباره به سرکارم برگشتم ولی همزمان هم به دنبال اجرای قانون بازنشستگی برای خود بودم و تا این لحظه هیچ جواب مشخصی دریافت نکردم.»

حسین خاطرنشان میکند که «وقتی قانونی برای عده ای اعمال و برای عده ای اعمال نمی شود مسلما نزدیک به 26 سال کار در این شغل، خستگی اش را برروی دوشهای ما پرستاران قرار می دهد. اگر چنین قانونی اجرا نمی شود برای همه باشد و اگر می شود باز هم برای همه باشد.»

او می گوید این ماده قرار است اعمال شود، و برای من که برنامه ریزی هایم را کرده بودم بسیار سخت گذشت با داشتن نزدیک به 26 سال فعالیت در شغل پرستاری، نتوانستم از این قانون به درستی استفاده کنم. و بعد از سه سال دوندگی، دوباره سرجای اولم ایستادم و در این مسیر، زمان زیادی تلف شد و فقط دوسال دیگر باقی مانده که همینطور بگذرد در 55 سالگی باید بازنشسته شوم واین کجایش بهره بردن از سختی، شغل سخت و زیان آور است».

*وقتی شنیدم، تمام برنامه هایم زیر و رو شد

نگران است. و حتی بیماری آسم را هم سالهاست با خودش یدک میکشد. نیلوفر 24 سال است که در کسوت «پرستار» شناخته می شود آن هم در یکی از بیمارستانهای پایتخت که این روزها همچون دیگر مراکز درمانی، سخت درگیر نجات جان هموطنانمان هستند.

می گوید «وقتی طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور که شغل پرستاری هم از این قانون سود می برد، درخواست بازنشستگی کردم، طبق معمول سالهای گذشته و تجربیاتی که همکارانم از پروسه درخواست بازنشستگی برایمان تعریف کرده بودند. حکم قطعی بازنشستگی برای من هم به مهر و امضا رسید. امضایی که هنوز خشک نشده «عطف به ماسبق» شد. ماده 79 که بعد از دریافت حکم بازنشستگی، برای من اعمال شد.»

او در ادامه برایمان توضیح می دهد که در ماده 79 قاون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، تبصره ای وجود دارد که حاکی از این است که در صورت مغایر بودن و تشخیص اینکه حکم بر خلاف برخی موارد و موازین باشد می تواند شکسته شود.

همین امر باعث شده است امسال تعداد بسیاری از همکارانم بعد دریافت حکم قطعی بازنشستگی، مثل من حکمشان شکسته شود و جالب است بدانید تعدادی از همکارانم بعد از شکسته شدن حکمم، به خودشان آمدند دیدند که برای آنها هم همینطور بوده است و به اصطلاح«چراغ خاموش» برای اکثریت اعمال شده که در این بین، تعداد انگشت شماری توانستند حکم بازنشستگی را گرفته و از طرف تامین اجتماعی هم حکمشان تایید بشود و ماده 79 قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، راه آنها را برای بازنشسته شدن نبندد.

وی می افزاید: بر اساس قوانین، بعد از 20 سال متوالی و یا 25 سال متناوب، سابقه فعالیت در این شغل داشته باشیم، می توانستیم درخواست بازنشستگی کرده و قانونگذار هم از حداقل 5 سال تا حداکثر 10 سال، حکم به بازنشستگی زودتر از موعد با حساب سنوات ارفاقی، به پرستار می دهد اما امسال ورق برای ما برگشت و برای من و بسیاری از همکارانم همه چیز زیرو رو شد بطوریکه وقتی شنیدم بعد از تایید حکم بازنشستگی ام این حکم شکسته است، دلگیر شدم.

در همین رابطه، به سراغ محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار رفتیم و از او چند و چون ماجرای یک بام و دو هوای اجرای قانون بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان آور را جویا شدیم:« در جلسات متعددی که با مسوولان تامین اجتماعی داشتم همیشه می دیدم که آنها حتی درشناختن شغل پرستاری به عنوان یک شغل سخت و زیان اور مشکل دارند و بهانه های متعددی را برای اینکه ثابت کنند پرستاری آنچنان هم که میگویند شغل سخت و زیان آور نیست، می آورند».

شریفی مقدم معتقد است که قانون بازنشستگی در همه بیمارستانها و مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی، بصورت سلیقه ای با آن برخورد می شود و می بینیم که یک پرستار در بیمارستانی، هیچ مشکلی در بازنشسته شدن بعد از 20 یا 25 سال ندارد در حالیکه همکارش که شرایط یکسانی هم با او دارد، حکم دیگری گرفته و در اجرای قانون بازنشستگی، دچار دست اندازهای متعدد می شود و چند سال باید بدود.

او خاطر نشان می کند که« پرستاران نباید دلسرد شوند و با مشاوره حقوقی مناسب، می توانند دنبال حقوق قانونی خود باشند، و راه را برای دیگر پرستاران هموار سازند».

پست قبلی

روزهای خوبی نیست؛ درک‌مان کنید

پست بعدی

سختی ها و شیرینی های حضور در لباس مقدس پرستاری/ پرستاری که روز پرستار خیار چنبر هدیه گرفت!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x