دکتر علی حسن‌پور دهکردی دانشیار آموزش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و رئیس خانه پرستار چهار محال بختیاری در فهرست2 درصد دانشمندان برتر جهان

بازدیدها: 1761

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار به نقل از ایرنا، از سوی بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری اعلام شد که نام ۱۲ محقق برتر چهارمحال و بختیاری در زمره فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قر ار گرفته است.

یکی از این محققان برتر علی حسن‌پور دهکردی دانشیار آموزش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری است.

به دلیل جایگاه تحقیق و علم و دانشگاه، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با دکتر علی حسن‌پور دهکردی در خصوص جایگاه دانش و پژوهش به گفت و گو پرداخته است.

ایرنا: جایگاهی تحقیقات و پژوهش در علم‌آموزی کجاست؟

علی حسن‌پور دهکردی: تحقیق و پژوهش زیربنای هر فعالیت و از جمله اقدامات علمی است، در واقع می‌توان گفت بدون تحقیق و پژوهش هیچ برنامه و فعالیت به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، از این رو یکی از بسترهای مهم برای تحقق توسعه‌یافتگی و استقلال جوامع توجه به مقوله تحقیق و پژوهش است.

بی‌شک تحقیق و پژوهش در توسعه همه‌جانبه جوامع بر کسی پوشیده نیست و باید گفت که این مقوله مهم شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال است به نحوی که تا جامعه‌ای از نظر علمی جایگاه مورد قبولی در جهان کنونی نداشته باشد نمی‌تواند از استقلال سخن بگوید.

در اهمیت امر پژوهش و تحقیق در زندگی بشر می‌توان به مثال عینی ویروس کرونا اشاره کرد، امروزه کشورهای جهان میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا بتوانند به واکسن کرونا دست یابند و از مرگ و میر ناشی از ویروس جلوگیری کنند.

در واقع تولید واکسن کرونا یک کار تحقیقاتی و پژوهشی مهمی است که از روزی که این ویروس شیوع پیدا کرد محققان جهان به طور شبانه‌روزی به دنبال شناخت این ویروس و راه‌های مهار آن هستند.

تاکید می‌شود که راه استقلال کشورها از مسیر تحقیق و پژوهش می‌گذرد و توجه به نیروهای بومی، توانمندسازی محققان و پژوهشگران یکی از الزامات تحقق این مهم است.

از این رو باید گفت که بدون تحقیق و پژوهش هیج اقدام و برنامه‌ای به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

ایرنا: جایگاهی تحقیق و پژوهش در کشور و استان چگونه است؟

علی حسن‌پور دهکردی: خوشبختانه ریل‌گذاری خوبی در این حوزه انجام شده و در سیاست‌های کلی نظام جایگاه خوبی برای پژوهش و تحقیق درنظر گرفته است.

مقام معظم رهبری بارها در دیدار با نخبگان کشور تنها راه استقلال و خودکفایی را پژوهش، تحقیق و بومی‌سازی علم عنوان کرده‌اند.

در سطوح بعدی نیز وزارت علوم همین سیاست‌ها را در پیش گرفته است و حمایت قابل توجهی دارد.

در چهارمحال و بختیاری نیز اگر چه برخی محدودیت‌ها و چالش‌ها وجود دارد اما مطابق با سیاست‌های کلی، مقوله مهم پژوهش و تحقیق دنبال می‌شود.

البته امروزه تحقیقات و پژوهش‌هایی می‌توانند مؤثر واقع شود که محصول محور باشند و باید توان و توجه فعالیت‌های علمی بر این موضوع معطوف شود.

ایرنا: چالش‌ها و تنگناهایی که در خصوص پژوهش و تحقیق در شرایط کنونی وجود دارد کدامند؟

علی حسن‌پور دهکردی: عمده‌ترین چالش این حوزه، محدودیت منابع و اعتبارات است که این موضوع متأثر از تحریم‌های ظالمانه شکل گرفته است و سبب شده تا امور ضروری‌تر کشور در اولویت تخصیص بودجه قرار بگیرد و سهم تحقیق و پژوهش کمتر شود.

چالش بعدی برخی تنگ‌نظری‌ها و معضلات فرهنگی است به این صورت که برخی به جای اینکه از محققان حمایت کنند و این موفقیت‌های شکل گرفته را کمکی به کشور و استان بدانند آن را شخصی ارزیابی می‌کنند و جایگاه و ارزش محققان را به درستی درک نکرده‌اند که با فرهنگسازی می‌توان این چالش‌ها را از میان برداشت.

ایرنا: فرصت‌های موجود در خصوص پژوهش و تحقیق برای یک دانشمند چیست؟

علی حسن‌پور دهکردی: با وجود همه کم‌مهری‌هایی که به استان‌های محروم و کمتربرخوردار کشور در تخصیص بودجه‌های پژوهشی صورت می‌گیرد اما در مقابل، حمایت‌های معنوی مسئولان و دلگرمی مردم نقش مهمی در دست‌یابی به این موفقیت داشته است.

رسانه‌ها در حمایت از پژوهشگران و چهره‌های علمی نقش مؤثری ایفا کرده‌اند. رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایرنا با نگاه ویژه‌ای که در تبیین و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دانشگاه و تحقیقات علمی پژوهشگران دارد در این رابطه مشوق چهره‌های علمی بوده که جای قدردانی دارد.

ایرنا: رمز موفقیت شما در انجام کارهای علمی و پژوهشی را چه می‌دانید؟

علی حسن‌پور دهکردی: توکل برخدا و پشتکار قوی از مهمترین عوامل موفقیت در این مسیر بوده است. تلاش مستمر و شبانه‌روزی و انجام ۲۹ سال تحقیق و پژوهش از دیگر عوامل موفقیت در کسب عنوان دانشمند برتر بوده چراکه هیچ موفقیتی بدون تلاش مستمر امکانپذیر نخواهد شد.

پس از آنکه در سال ۱۳۹۰ رتبه نخست جشنواره رازی کشور را کسب کردم پیشنهادات بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان داشتم اما عشق به وطن، مهین‌پرستی و خدمت به مردم سبب شده تا به تمامی این پیشنهادات جواب رد بدهم و فعالیت‌های علمی خود را در استان چهارمحال و بختیاری ادامه دهم.

اگر چه انجام کارهای علمی و تحقیقاتی در استان با چالش‌ها و تنگناهای مالی بسیاری روبرو است اما عشق به مردم استان و تلاش برای خدمت به آنها مانع از پذیرش پیشنهادات بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان شد و ترجیح دادم همچنان در استان بمانم.

ایرنا: مهمترین فعالیت‌های پژوهشی شما چه بوده است؟

علی حسن‌پور دهکردی: ثبت جهانی مدل دهکردی یکی از مطالعات پایه‌ای بوده است که منجر به تولید علم و دانش شده است، در این مطالعات به بررسی مراقبت پرستاری از بیماران مبتلا به هپاتیت پرداخته شده که در جهان به مدل دهکردی معروف است.

در حوزه مطالعات توسعه‌ای که نتایج آن منجر به حل مشکل می‌شود و مطالعات بالینی که شامل طب مکمل و کاربردی است نیز مقالات بسیاری تاکنون ارائه داده‌ام.

امید است با اختصاص بودجه‌های بیشتر به حوزه پژوهش استان بتوان تحقیقات بیشتری که در راستای رفع مشکل مردم باشد در دستور کار قرار دهیم.

ایرنا: پژوهش و تحقیق در پیشرفت‌های حرفه پرستاری چه نقشی داشته است؟

علی حسن‌پور دهکردی: یکی از حرفه‌هایی که تحقیق و پژوهش منجر به رشد و ارتقای آن حرفه می‌شود حرفه پرستاری است.

باید گفت که پرستاران در تولید علم در جهان سرآمد هستند چراکه برای موفقیت و عملکرد مطلوب در این حرفه باید به دانش روز و روش‌های جدید علمی آگاه بود.

پرستاران از آنجا که با جان انسان‌ها سرو کار دارند باید علاوه‌بر وظیفه‌شناسی که از وظایف ذاتی آنها است به علم و دانش روز دنیا هم به خوبی آگاهی داشته باشند.

در موضوع کرونا یکی از اقشاری که بیشترین سختی را متحمل شد پرستاران هستند که با از جان گذشتگی و ایثار در خط مقدم مقابله با کرونا ایستادند و اگر وظیفه شناسی و علم و دانش این افراد نبود ممکن بود که کرونا بیش از این آسیب وارد کند.

از این رو می‌توان گفت تحقیق و علم آموزی برای حرفه پرستاری بسیار مهم است و از زمانی که پژوهش در این حرفه پررنگ شد نگاه دنیا به این حرفه تغییر کرد و در حال حاضر منشأ خدمات مؤثر و قابل توجه به جهان است.

پست قبلی

زودتر از اردیبهشت ۱۴۰۰ نمی‌توان منتظر واکسن بود | در تست و ایزوله مبتلایان کرونا نقص داریم | راه کنترل کرونا

پست بعدی

نمایندگان مجلس پیگیر تحقق مطالبات باشند؛ گلایه پرستاران کردستانی از پرداخت‌نشدن کارانه سال ۹۸

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x