باید از مسئولان کشور پرسید که چه اهمیت و اولویتی در این روزها بالاتر از موضوع مقابله با کرونا و پرستاران وجود دارد؟

بازدیدها: 0

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار به نقل از «آرمان ملی»- وحید استرون: موج سوم در شش روز گذشته بیش از ۲۱‌هزار نفر را به کرونا مبتلا کرده و ۳۰ استان کشور و ۱۵۸ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. سیاست‌های تشویقی و اجباری استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی و محدودیت برای اصناف نیز خیلی کارساز نبوده و بنا بر اعلام مسئولانی همچون حجت نظری، عضو شورای شهر تهران کاهش استفاده از ماسک در تهران مشهود است و باید تمهیدات سختگیرانه برای ترددهای شهری اجرا شود. چندی پیش نیز رئیس جمهور با توجه به کاهش استفاده مردم از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی به وزارت بهداشت دستور داد که برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازات در نظر بگیرد، با این اوصاف روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت از اعمال جریمه افراد ثبت کرونامثبت که قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد. در این شرایط، عزیزا… شهبازی، استاندار البرز نیز اعلام کرد: «از روز یک‌شنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های کرونایی در شهر کرج و استان البرز اجرا می‌شود» اما همه این دستورها و دستورالعمل‌ها، یک حلقه مفقوده دارد و آن پایداری آمار مرگ و میر (حدود ۲۰۰ نفر در روز) در دوران اوج موج سوم کروناست. در شرایطی که ابتلا به ویروس کرونا به دست مردم است و با اعمال محدودیت‌ها و مجازات شاید بتوان از آمار روزانه تعداد مبتلایان کم کرد، بدون تردید افزایش و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، به زحمات و ایستادگی پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها بستگی دارد، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌هایی که این روزها با کمترین سلاح و درآمدی در جهت افزایش روحیه، بی‌دفاع رودر روی موج سهمگین کرونا ایستادگی کرده‌اند. همانطور که در هفت ماه گذشته بیش از ۱۶۰ شهید از کادر بیمارستان‌ها در راه مبارزه با کرونا جانشان را فدای سلامت کرده‌اند. حالا آن دست نوشته پشت لباس یکی از پرستاران بیشتر معنا پیدا می‌کند: «ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم».
به باور کارشناسان و شخص وزیر بهداشت، اگر پرستاران در برابر موج سوم شکست بخورند، بدون شک کل کشور در برابر کرونا شکست خواهد خورد و تبعات این اتفاق فاجعه‌آمیز خواهد بود. چندی پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت این موضوع را تایید کرد و با حرف‌هایی که بیشتر شبیه اعتراف بود، گفت: «با دست خالی با کرونا نمی‌شود جنگید پیروزی خواستن مستلزم فراهم‌بودن امکانات است،
پول صندوق توسعه کشور را نمی‌خواهیم!

سوم مهرماه بود که سعید نمکی اعلام کرد که با گذشت نزدیک شش ماه از اختصاص یک‌میلیارد یورو به مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت تاکنون فقط سهم کوچکی از آن را دریافت کرده است. وزیر بهداشت از سرنوشت این بودجه نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که نمی‌دانم آن را برای کدام کار مهمتر گذاشته‌اند. با این توصیفات، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس از انجام «تحقیق و تفحص» درباره سرنوشت این یک‌میلیارد یورو خبر داد. بسیاری بر این باورند در روزهایی که پرستاران ماه‌هاست که از حقوق و مزایا بی‌بهره هستند، چرا بخشی از این مبلغ برای پرستاران هزینه نمی‌شود؟ اما در یک اقدام عجیب وزیر بهداشت مبلغی از صندوق توسعه کشور برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود را برگرداند، و تعجب همه را برانگیخت. سعید نمکی در این رابطه گفته است: رئیس بانک مرکزی روز شنبه (۵ مهرماه) محبت کردند تا بخشی از بودجه صندوق توسعه کشور برای وزارت بهداشت آزاد شود. می‌دانم چه فشار سنگینی را تحمل می‌کند. اگر خواهش کردم که پول بدهید برای این است که می‌خواهیم برای پاییز آماده شویم، می‌خواهیم مبلغی را همکارانی بدهم که ماه‌هاست در میدان مبارزه زحمت می‌کشند، ماه‌ها صبوری کرده‌اند، اما گفتیم همین خرده هم نمی‌خواهیم که مبادا این درخواست من مشکلی ایجاد کند. نمکی بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که اگر خدای نکرده از کرونا شکست بخوریم، همه ضرر می‌کنیم اما با همکاران اعلام کردیم این پول را هم نمی‌خواهیم از این بعد لب فرو می‌بندیم. همکاران من حقوق هم نگیرند کار می‌کنند، کارانه چیست، آمده‌ایم برای فدا کردن جان.

چه اولویتی بالاتر از پرستاران؟

این صحبت‌های وزیر بهداشت تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است که حدود ۷ ماه کادر درمانی و پرستاران حقوقی را دریافت نکرده‌اند. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل‌ خانه پرستار در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: ظاهرا مبلغی که قرار بوده در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرد، پنج‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان است. واقعا باید از مسئولان کشور پرسید که چه اهمیت و اولویتی در این روزها بالاتر از موضوع مقابله با کرونا و پرستاران وجود دارد؟ البته این مبالغ فقط در اخبار است و روز گذشته مسئول بخش پرستاری یکی از دانشگاه‌ها با من تماس گرفت که برای سه ماه کارانه پایان سال گذشته، ۱۷۰‌هزار تومان به پرستاران داده‌اند!. شریفی‌مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: پرستاران بیشترین فشار شیوع کرونا را را تحمل می‌کنند و شکست سیاست‌ها و مدیریت ستاد مبارزه با کرونا در بازگشایی مدارس، عدم نظارت دقیق و سخت‌گیری‌های لازم بر مراسم عزاداری محرم و سفرهای مردمی، کشور را به موج سوم رسانده و بیشترین زحمت و خطر برای پرستاران است. هیچ‌صنفی به اندازه پرستاران به کرونا مبتلا نشده یا جانشان را از دست ندادند. وزیر بهداشت یا معاونان ایشان و حتی پزشکان درگیر مبارزه با کرونا نیستند و کرونا چون درمان و دارو ندارد، بیشترین بار مراقبتی از بیماران بر دوش پرستاران است. آقای نمکی، وزیر بهداشت قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ در حضور مقام معظم رهبری قول دادند «که مطالبات پرستاری صفر می‌شود» بارها این وعده تکرار شده، اما تاکنون مطالبات آنها صفر نشده است. من فکر می‌کنم که پولی تاکنون نیامده که آن را برگردانند و متاسفانه شفافیتی در این رابطه وجود ندارد و فقط وعده‌های مکرر عمل نشده به پرستاران داده‌اند.

پست قبلی

بايد از مسئولان کشور پرسيد که چه اهميت و اولويتي در اين روزها بالاتر از موضوع مقابله با کرونا و پرستاران وجود دارد؟

پست بعدی

بنده سیاسی نیستم و تیم ندارم/ اشتباهی وزیر شدم/ همکاران من اگر حقوق هم نگیرند، بازهم کار می کنند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x