نحوه شکایت از کارفرما

نحوه شکایت از کارفرما و مراحل آن

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بپردازیم:

براساس قوانین تصویب شده در زمینه روابط کارفرما و کارگر، اگر کارفرما از انجام تعهدات خویش سرباز زند کارگر می‌تواند از وی در اداره کار و مراجع قانونی شکایت کرده و حق خویش را خواستار شود. 

در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم به بررسی دلایل و چگونگی شکایت از کارفرما بپردازیم و همچنین نحوه‌ی شکایت از وی را به صورت جامع و مختصر برای شما شرح دهیم؛ امیدواریم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

نحوه‌ ی شکایت از کارفرما :

در بعضی از موارد پیش می‌آید که کارگر یا کارمند به دلایل مختلفی چون عدم پرداخت حقوق و سنوات، عیدی و غیره، کارگر با کارفرما دچار اختلاف و چالش شوند؛ در چنین حالتی کارگر یا کارمند حق قانونی دارند تا  از کارفرما شکایت کنند. برای شکایت از کارفرما در اداره کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

گام اول: ابتدا به مرکز بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و شعبه اداره کار و امور اجتماعی مربوطه را پیدا کنید. توجه داشته باشید که مرکز بیمه تامین اجتماعی ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد.

گام دوم: سپس به اداره کار بروید و از واحد ارجاع، یک نامه برای شعبه بیمه‌گزارتان دریافت نمایید، دقت داشته باشید که دریافت این نامه برای شکایت بسیار حائز اهمیت است. بعد از دریافت نامه، سوابق بیمه خود را جمع‌آوری نموده و آنها را به اداره کار و واحد مربوطه ارجاع دهید.

گام سوم:  پس از دریافت فرم دادخواست، پرسش‌های آن را مبنی به اطلاعات شخصی، کار و دلایل شکایت تکمیل نموده و شرح دادخواست را در پایین فرم درج نمایید.

گام چهارم: اداره کار جلسه سازشی را تعیین می‌نماید و این جلسه حدوداً 2 هفته زمان می‌برد؛ در نتیجه پس از تشکیل این جلسات اگر مشکل برطرف نشد، پرونده به جلسه تشخیص ارسال می‌گردد و کارشناس رای را به طرفین ابلاغ می‌کند.

گام پنجم: در صورتی که اختلاف میان طرفین حل نشود، آخرین جلسه در حل اختلاف تشکیل می‌شود و طرفین مدارک اسناد خود را ارائه داده و سپس رای نهایی صادر می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید از مرحله به مرحله نحوه شکایت خود با خبر شوید؛ اما نمی‌دانید که چطور باید این کار را انجام دهید، می‌توانید با مطالعه مقاله نحوه اطلاع از شکایت، راه حل مورد نظر را در ارتباط با این موضوع پیدا کنید.

شکایت اینترنتی از کارفرما 

برای شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی، در ابتدا باید وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir/ شوید. سپس نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایید. اگر در این سامانه از قبل ثبت نام نکردید، ابتدا حساب ایجاد کرده و سپس وارد سامانه شوید. گزینه پنجره خدمات را انتخاب نموده و روی ثبت دادخواست بدوی کلیک نمایید و شرح شکایت خود را ذکر نمایید در آخر نیز گزینه ثبت را بزنید. پس از ثبت شکایت اینترنتی، اداره کار زمان و مکان جلسه را به صورت حضوری به طرفین به صورت پیامک اعلام می‌کند.

پس از گذشته دو هفته از این جلسات در اداره کار، طرفین مدارک و دلایل خود را به کارشناس جلسه ارائه داده تا صدور رأی توسط کارشناس اداره کار انجام شود. 

توجه داشته باشید که اگر در جلسه هیأت تشخیص نیز توافقی میان طرفین حاصل نگردد، رسیدگی نهایی به شورای حل اختلاف واگذار می‌شود.

یکی از مزایای وکیل باشی چنین است که در هر زمان از شبانه روز پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد، پس اگر در زمینه ثبت شکایت اینترنتی به مشکل برخوردید، می‌توانید از وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

 

پست قبلی

آیین نامه تشکیل انجمن صنفی

پست بعدی

مراجع حل اختلاف

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x